Techniek: 5 sleutels tot succes in 2018
Sutton Images
Behalve een strijd tussen de coureurs was het gevecht om de zeges en de titel in 2018 ook weer een technische wapenwedloop tussen de teams. Onze techniekexpert Rob van den Heijkant neemt de vijf meest opvallende vondsten en verhalen onder de loep.
Dit is een ingekorte versie van een artikel uit FORMULE 1 Jaaroverzicht 2018, nu in de winkel te koop of hier te bestellen!
De Ferrari-motor
“Eigenlijk hét hebbeding van 2018. Wie een Ferrari-motor had, zat goed. Zie klanten Haas en Sauber. Het gekke is dat niemand precies weet waar het hem in zat en hoe Ferrari Mercedes heeft ingehaald. Het zat hem vermoedelijk in de software of MGU-H, een belangrijk onderdeel van het hybridesysteem. Ferrari’s progressie met de motor riep veel scepsis op, maar zonder cynisch te zijn kun je ook gewoon zeggen dat ze hun werk het best hebben gedaan.” Mercedes’ mysterieuze velg
“Mercedes kwam rond Singapore met een nieuw remsysteem inclusief ophanging, waarmee het een sprongetje maakte qua performance. Deel daarvan was een omstreden velg-ontwerp: met gaten om de rijlucht te kanaliseren en bandentemperatuur reguleren, voor beter tyre management. Ferrari vroeg gelijk of het legaal was. Mercedes haalde die velgen er vanaf Amerika vanaf (waarschijnlijk uit angst voor een protest) en het ging gelijk weer minder goed.” Red Bulls ‘rake’
“Red Bulls bolides worden al jaren gekarakteriseerd door hoge rake: een lage rijhoogte voor en hoge rijhoogte achter. Het is een filosofie die meer downforce geeft in de bochten omdat de voorvleugel, die erg ‘vast’ hangt, daardoor heel stabiel is. Er tegenover staat dat je op rechte stukken door de hogere achterkant meer luchtweerstand en een wat lagere topsnelheid hebt. Je moet wel je hele auto om het concept ontwerpen, zoals steeds meer teams nu doen.” Force India’s duurbetaalde updates
“Begin dit jaar zag je dat Force India problemen had met de achterkant: een instabiele luchtstroom naar de diffuser, wat te weinig downforce gaf in de bochten. In Spanje kwam het met een update, toen ging het beter, tot de geldproblemen de kop opstaken en de ontwikkeling stokte. Pas toen de geldstroom weer op gang kwam na de overname in de zomerstop, kwamen er weer updates. Zonder geldproblemen waren ze zeker weer vierde geworden.” Saubers organisatorische impuls
“Vorig jaar laatste met vijf punten, nu achtste met 48. Wat een verschil, hè? Het zat hem voor Sauber behalve in de ijzersterke Ferrari-motor ook in een reorganisatie. Simone Resta is van Ferrari overgekomen en nu Saubers technisch directeur, terwijl er op de aero-afdeling nieuwe rollen zijn voor de hoog aangeschreven Jan Monchaux en Nicolas Hennel de Beaupreau. Zo zie je dat een organisatie opbouwen ook voor een echte impuls kan zorgen.” Rob van den Heijkant werkte van 2005 tot en met 2014 in de Formule 1 voor onder meer Force India, Toyota en Marussia. Als vaste techniekexpert van FORMULE 1 gaat hij in het jaaroverzicht uitgebreider in op de belangrijkste technische ontwikkelingen van 2018 én legt uit was er mis ging bij McLaren en Williams. Het complete artikel lees je in FORMULE 1 Jaaroverzicht 2018, nu in de winkel te koop of hier te bestellen.
“Eigenlijk hét hebbeding van 2018. Wie een Ferrari-motor had, zat goed. Zie klanten Haas en Sauber. Het gekke is dat niemand precies weet waar het hem in zat en hoe Ferrari Mercedes heeft ingehaald. Het zat hem vermoedelijk in de software of MGU-H, een belangrijk onderdeel van het hybridesysteem. Ferrari’s progressie met de motor riep veel scepsis op, maar zonder cynisch te zijn kun je ook gewoon zeggen dat ze hun werk het best hebben gedaan.” Mercedes’ mysterieuze velg
“Mercedes kwam rond Singapore met een nieuw remsysteem inclusief ophanging, waarmee het een sprongetje maakte qua performance. Deel daarvan was een omstreden velg-ontwerp: met gaten om de rijlucht te kanaliseren en bandentemperatuur reguleren, voor beter tyre management. Ferrari vroeg gelijk of het legaal was. Mercedes haalde die velgen er vanaf Amerika vanaf (waarschijnlijk uit angst voor een protest) en het ging gelijk weer minder goed.” Red Bulls ‘rake’
“Red Bulls bolides worden al jaren gekarakteriseerd door hoge rake: een lage rijhoogte voor en hoge rijhoogte achter. Het is een filosofie die meer downforce geeft in de bochten omdat de voorvleugel, die erg ‘vast’ hangt, daardoor heel stabiel is. Er tegenover staat dat je op rechte stukken door de hogere achterkant meer luchtweerstand en een wat lagere topsnelheid hebt. Je moet wel je hele auto om het concept ontwerpen, zoals steeds meer teams nu doen.” Force India’s duurbetaalde updates
“Begin dit jaar zag je dat Force India problemen had met de achterkant: een instabiele luchtstroom naar de diffuser, wat te weinig downforce gaf in de bochten. In Spanje kwam het met een update, toen ging het beter, tot de geldproblemen de kop opstaken en de ontwikkeling stokte. Pas toen de geldstroom weer op gang kwam na de overname in de zomerstop, kwamen er weer updates. Zonder geldproblemen waren ze zeker weer vierde geworden.” Saubers organisatorische impuls
“Vorig jaar laatste met vijf punten, nu achtste met 48. Wat een verschil, hè? Het zat hem voor Sauber behalve in de ijzersterke Ferrari-motor ook in een reorganisatie. Simone Resta is van Ferrari overgekomen en nu Saubers technisch directeur, terwijl er op de aero-afdeling nieuwe rollen zijn voor de hoog aangeschreven Jan Monchaux en Nicolas Hennel de Beaupreau. Zo zie je dat een organisatie opbouwen ook voor een echte impuls kan zorgen.” Rob van den Heijkant werkte van 2005 tot en met 2014 in de Formule 1 voor onder meer Force India, Toyota en Marussia. Als vaste techniekexpert van FORMULE 1 gaat hij in het jaaroverzicht uitgebreider in op de belangrijkste technische ontwikkelingen van 2018 én legt uit was er mis ging bij McLaren en Williams. Het complete artikel lees je in FORMULE 1 Jaaroverzicht 2018, nu in de winkel te koop of hier te bestellen.
Gerelateerd nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
Hamilton geeft toe: ‘Ik wilde Mercedes na Brazilië al verlaten’
21 november 2024 14:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas