(tekst loopt door onder de foto) De gedachte achter de nieuwe regels voor de voorvleugel is dat ze, nu ze breder en simpeler zijn, niet meer gebruikt kunnen worden om turbulente lucht van de banden (wheel wake) naar buiten te stuwen. Dat deed je om de luchtstroom over de auto zo ‘schoon’ en stabiel mogelijk te houden. Teams zoeken natuurlijk wel naar een soortgelijk effect, wat het merendeel dus doet met een versie van het ‘Alfa-idee’. Maar Mercedes en Red Bull juist niet. Lees ook: Alfa Romeo versiert nieuwe auto met klavertjesvier voor shakedown Mercedes en Red Bull hebben vastgehouden aan de ideeën van vorig jaar, hebben nog veel hogere elementen aan de zijkant. Het afbuigen hiervan zie je daar totaal niet. Dat ze dit hebben gedaan, is vermoedelijk eerder een positief signaal dan een teken dat ze iets hebben gemist. Ik weet het niet honderd procent zeker, maar denk dat zij het oude principe gewoon wél werkend hebben gekregen onder de nieuwe regels en de rest niet.
Toen ik die Alfa-voorvleugel voor het eerst zag, dacht ik: ‘wauw’, maar het is eigenlijk heel basicDe rest moet dus compenseren, met de ‘afzakkende’ vleugel. Ik moet zeggen: toen ik die Alfa Romeo voor het eerst zag, dacht ik: ‘wauw, ze hebben iets compleet nieuws, met veel minder vleugel aan de buitenkant’. Maar nu ik de rest van de teams zie, denk ik: Alfa Romeo is gewoon veel minder ver. Wat Alfa Romeo heeft, is heel basic. Het is eigenlijk de eerste invulling die je aan dit idee geeft als je achter de tekentafel gaat zitten.
(tekst loopt door onder de foto) Alfa Romeo’s vleugel heeft grove scharnieren, hele simpele bovenste elementen en aan de zijkanten dus zelfs helemaal niks. Ik denk dat ze gewoon een paar maanden achterstand hebben op de rest. Je zal bij hun als volgende stappen waarschijnlijk zien dat ze daar – in die ruimte die door andere teams met hetzelfde concept al wél is ingevuld – ook nog dingen gaan plaatsen. Qua downforce verwacht ik echter niet dat Alfa Romeo er last van heeft, want daarvoor kunnen ze wat ze wel aan vleugel hebben gewoon omhoog zetten. Dit gaat echt om die wheel wake en hoe je die met de voorvleugel beïnvloedt. Geen snelle veranderingen
Om terug te komen op Mercedes en Red Bull, denk ik dus niet dat we ze ineens van concept gaan wisselen en meegaan met de rest. Dat zou überhaupt niet zomaar ‘even’ kunnen, want hun hele auto’s zijn op hun huidige ontwerp ontwikkeld. Ze kunnen alleen snel switchen als ze al iets op de plank hebben liggen, als ze bijvoorbeeld parallel aan twee verschillende concepten gewerkt hebben, maar ik denk niet dat ze dat hebben gedaan. Lees ook: Concurrentie duwt Ferrari alvast in favorietenrol: ‘Zij gaan heel, heel hard’ Het is verder zoals Mercedes-teambaas Toto Wolff al zei: de technische lui daar zijn echt niet dom. Die hebben jaren perfecte voorvleugels gemaakt en maken niet ineens een kapitale fout. Uiteindelijk denk ik dat hun ontwerp Mercedes en Red Bull meer oplevert dan de rest, omdat ze met het ‘oude’ concept lekker veel downforce kunnen zetten. In de preview special van FORMULE 1 legt Rob van den Heijkant de belangrijkste regelwijzigingen voor 2019 uitgebreid maar toch begrijpelijk uit. Daarnaast vind je alle informatie over alle coureurs, teams en races. De preview special is nu in de winkel te koop of hier online te bestellen.