Dat de windtunnel een belangrijk hulpmiddel is voor testwerk in de Formule 1, mag bekend zijn. Het betekent uiteraard ook dat windtunnels steeds geavanceerder worden. Zo heb je zelfs tunnels waarin zich een schouwspel voltrekt dat meer op een Star Wars-film lijkt, vertelt FORMULE 1 Magazine’s techniekexpert Rob van den Heijkant.
In de nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine, nr. 11, legt Van den Heijkant uitgebreid uit wat een windtunnel is en hoe deze werkt. De basis zal iedereen echter wel kennen. “Een windtunnel is, eigenlijk, precies wat de naam zegt”, vertelt Van den Heijkant, “een afgesloten luchtkanaal dat vaak rechthoekig is en waarin aan de ene kant een enorme ventilator of windmolen staat die lucht naar de andere kant blaast, en aan die andere kant een zogenaamde testsectie is waar een schaalmodel van je auto staat.”
In de tunnel en het schaalmodel zit allerlei meetapparatuur, terwijl een windtunnel tegenwoordig ook veel meer kan dan alleen het rechtuit rijden simuleren. “Ze zijn nu een stuk moderner en hebben iets wat een continuous motion system heet, waardoor de auto continu meebeweegt en het net lijkt alsof hij over de baan gaat. Rechtuit rijden, een bocht naar links, rechts, je kunt het allemaal instellen.” Het gevolg is dat je ‘de pijnpunten, dus waar het misgaat met je auto’ er veel beter kan uithalen.
Lees ook: Techniek: Hoe de teams het klikken tot een kunst hebben verheven
Disco-vibes en een Star Wars-film
Behalve naar de koele cijfers die tijdens zo’n test uit de computer rollen, zo vertelt Van den Heijkant, is er voor de aerodynamici en engineer genoeg anders om tijdens een test naar te kijken in de windtunnel. “Er zijn namelijk zelfs systemen om rook in de tunnel te laten, zodat je de luchtstroom met je blote ogen kan zien – iets wat in ‘de echte wereld’ op het circuit natuurlijk niet kan.” Zo heb je misschien eerder het idee dat je in de discotheek staat, dan een windtunnel!
“Het kan echter nog gekker”, vervolgt Van den Heijkant, “je hebt ook iets dat PIV heet: particle image velocity. Daarbij voeg je hele kleine deeltjes olie toe aan de luchtstroom in de tunnel en zet je een soort laser- of stroboscoop-achtig licht aan waardoor je luchtstromingen kan visualiseren in de tunnel. Dan voelt het echt wel een beetje of je in een Star Wars-film zit!” Met natuurlijk het verschil dat het alsnog niet om het sci-fi-spektakel gaat, maar de data over je auto die je eraan overhoudt.
In de nieuwste editie van FORMULE 1 Magazine, nr. 11, lees je het volledige techniekverhaal over windtunnel. Rob van den Heijkant, die zelf tien jaar in de Formule 1 heeft gewerkt, legt je daarin alles uit over wat een windtunnel is en kan en hoe ze gebruikt worden. FORMULE 1 Magazine nr. 11 ligt nu in de winkel of is hieronder te bestellen – met gratis verzending binnen Nederland!