McLaren heeft oudgediende Pat Fry teruggehaald naar het team om een technische managementfunctie te vervangen. De Brit moet McLaren helpen met de ontwikkeling van de 2019 auto, nu onduidelijk is hoe lang het nog op haar nieuwe technisch directeur James Key moet wachten.

Fry werkte in 2016 voor het laatst in de Formule 1, als consultant voor Manor. Daarvoor was hij van 2010 tot en met 2014 werkzaam voor Ferrari, terwijl hij daarvoor een eerder en langdurig dienstverband had bij McLaren, van 1993 tot en met 2010.

Fry keert nu dus terug bij het team dat hij zo goed kent, maar de vraag is of hij het nog herkent: bij McLaren hebben zich sinds 2010 meerdere paleisrevoluties voltrokken en het team verkeert momenteel te midden van een herstructurering van haar technische team.

Als onderdeel daarvan heeft McLaren de komst van technisch directeur James Key van Toro Rosso aangekondigd, maar Toro Rosso en Red Bull willen hem niet laten gaan. Onderhandelingen over een snelle exit van Key zouden daarbij zijn stukgelopen.

Zolang McLaren in de wachtkamer zit, moet natuurlijk wel aan de 2019-auto gewerkt worden en Fry lijkt nu de aangewezen man om aan daar een sleutelrol in te spelen. De engineer is per direct aan de slag gegaan bij het team uit Woking.

McLaren-CEO Zak Brown verklaarde afgelopen weekend nog ten overstaan van RaceFans dat het team achter de schermen al meer nieuw personeel heeft aangetrokken en het technische team heeft versterkt met oog op de ontwikkeling van de 2019-auto.

Bij McLaren zijn de afgelopen maanden namelijk ook twee technische kopstukken vertrokken: engineering director Matt Morris en chief technical officer Tim Goss verdwenen eerder dit jaar van het toneel, net als teambaas Eric Boullier.