Formule1
Daan de Geus
17 januari 2015
Formule 1 viert haar twintigjarig bestaan en blikt terug op 1995, het eerste seizoen waar we verslag van hebben gedaan. Vandaag kijken we naar de zesde race van het jaar, de Grote Prijs van Canada.
Het raceweekend
Een toptalent. Een pure racer. Misschien wel de nieuwe Gilles Villeneuve. Dat is wat Ferrari-coureur Jean Alesi jarenlang wordt genoemd, als zijn talent zijn achterblijvende successen weer eens overschaduwt, maar op 11 juni 1995 volgt dan eindelijk die langverwachte eerste zege. In zijn 91e race, in Montréal, op het Circuit Gilles Villeneuve, alsof het zo heeft moeten zijn. Gedurende de eerste 58 van de 69 ronden van de Grand Prix van Canada ziet het er echter niet naar uit dat het zo zal zijn: Michael Schumacher, vertrokken van pole, heeft de race onder controle, tot zijn auto elf ronden voor het eind kuren begint te vertonen. Met alleen de derde versnelling nog maar tot zijn beschikking, hobbelt Schumi naar de pits. Benetton reset zijn B195, waarna hij als zevende weer de baan op komt en uiteindelijk toch nog vijfde wordt. Als het met Schumacher mis gaat, ligt Alesi al een tijdje tweede. Hij is erin geslaagd in ronde twee voorbij teamgenoot Gerhard Berger te sluipen als ze allebei ontwijkende actie moeten nemen om een botsing te vermijden met de op een opdrogende baan crashende David Coulthard. Het Ferrari-tweetal sluit dan aan bij Damon Hill, die nog voor de eerste reeks pitstops in de hairpin gepiepeld wordt door Alesi. De Fransman loopt daarna weg bij Hill, die een rondje of tien later door Berger op dezelfde plek te grazen wordt genomen. Niet lang daarna komt Hill weer voor Berger terecht, als de Oostenrijker te laat naar binnen wordt geroepen door Ferrari en met een lege tank nog maar net naar de pits weet te sukkelen. Terwijl Schumacher vooraan met een seconde per ronde wegloopt bij Alesi, slaat het noodlot toe bij Hill, die op moet geven door een versnellingsbakprobleem. Schumacher kan door het latere euvel aan zijn Benetton echter niet optimaal profiteren van Hills uitvalbeurt. Alesi profiteert op zijn beurt wel van Schumachers pech. Hij schuift door naar P1 en wint zijn eerste race, tot vreugde van de zeer Ferrari-minded Canadese fans in Montréal, die al de baan op rennen terwijl een aantal deelnemers de laatste ronde nog moet afmaken. Alesi viert dan ook al feest en kan de fans goed begrijpen: “Ik reed met een Ferrari met nummer 27, de auto van Gilles Villeneuve. Om in zijn land, op het naar hem vernoemde circuit in die auto mijn eerste race te winnen, betekent heel veel.” Wat speelt er nog meer?
Behalve dat Alesi optimaal profiteert van de pech van Schumacher en het uitvallen van Hill, draaien ook de Jordans goed mee. Tot het raceweekend in Canada heeft Jordan pas twee punten gescoord, dankzij Eddie Irvine, maar met Rubens Barrichello op de tweede plek en Eddie Irvine op de derde, pakt Jordan – Peugeot ineens tien punten in één klap. Het is een geweldige opsteker voor het team van de Ier Eddie Jordan, dat haar coureurs tot dan toe ook vooral veel heeft zien uitvallen met motorproblemen en andere technische mankementen. En Verstappen?
Tussen de races in Monaco en Canada valt het doek definitief voor Simtek, waardoor Jos Verstappen zonder racezitje komt te zitten. Het geld is simpelweg op. “Doodzonde”, zegt Verstappen. “Ik voelde me thuis bij Simtek en de auto was goed. We hadden op termijn de sub-top kunnen veroveren, als we hadden kunnen testen.” Volgens teambaas Nick Wirth had Simtek het jaar mogelijk kunnen uitzingen, maar dan wel zonder Verstappen. “Ik had het hard kunnen spelen door de huidige jongens eruit te gooien en coureurs met veel geld te strikken, maar ik wil het goed doen, of niet.” De hoop op geld uit (Nederlandse) sponsorkringen bleef lang bestaan, maar bleek uiteindelijk ongegrond. Ondanks het verdwijnen van Simtek, krijgt Verstappen in de weken voor de race in Canada nog wel de kans een Formule 1-auto te besturen op Silverstone. Het is de B195 van Benetton, het team waar hij daadwerkelijk onder contract staat. Teambaas Flavio Briatore doet daarbij de toezegging aan de 23-jarige Nederlander hem ‘zo snel mogelijk’ elders onderdak te geven om race-ervaring op te doen. Naar verluidt heeft de Italiaan Arrows, Sauber en Pacific al gepolst. Afbeelding Verstappen © Peter van Egmond. Overige afbeeldingen © Sutton Images.
Een toptalent. Een pure racer. Misschien wel de nieuwe Gilles Villeneuve. Dat is wat Ferrari-coureur Jean Alesi jarenlang wordt genoemd, als zijn talent zijn achterblijvende successen weer eens overschaduwt, maar op 11 juni 1995 volgt dan eindelijk die langverwachte eerste zege. In zijn 91e race, in Montréal, op het Circuit Gilles Villeneuve, alsof het zo heeft moeten zijn. Gedurende de eerste 58 van de 69 ronden van de Grand Prix van Canada ziet het er echter niet naar uit dat het zo zal zijn: Michael Schumacher, vertrokken van pole, heeft de race onder controle, tot zijn auto elf ronden voor het eind kuren begint te vertonen. Met alleen de derde versnelling nog maar tot zijn beschikking, hobbelt Schumi naar de pits. Benetton reset zijn B195, waarna hij als zevende weer de baan op komt en uiteindelijk toch nog vijfde wordt. Als het met Schumacher mis gaat, ligt Alesi al een tijdje tweede. Hij is erin geslaagd in ronde twee voorbij teamgenoot Gerhard Berger te sluipen als ze allebei ontwijkende actie moeten nemen om een botsing te vermijden met de op een opdrogende baan crashende David Coulthard. Het Ferrari-tweetal sluit dan aan bij Damon Hill, die nog voor de eerste reeks pitstops in de hairpin gepiepeld wordt door Alesi. De Fransman loopt daarna weg bij Hill, die een rondje of tien later door Berger op dezelfde plek te grazen wordt genomen. Niet lang daarna komt Hill weer voor Berger terecht, als de Oostenrijker te laat naar binnen wordt geroepen door Ferrari en met een lege tank nog maar net naar de pits weet te sukkelen. Terwijl Schumacher vooraan met een seconde per ronde wegloopt bij Alesi, slaat het noodlot toe bij Hill, die op moet geven door een versnellingsbakprobleem. Schumacher kan door het latere euvel aan zijn Benetton echter niet optimaal profiteren van Hills uitvalbeurt. Alesi profiteert op zijn beurt wel van Schumachers pech. Hij schuift door naar P1 en wint zijn eerste race, tot vreugde van de zeer Ferrari-minded Canadese fans in Montréal, die al de baan op rennen terwijl een aantal deelnemers de laatste ronde nog moet afmaken. Alesi viert dan ook al feest en kan de fans goed begrijpen: “Ik reed met een Ferrari met nummer 27, de auto van Gilles Villeneuve. Om in zijn land, op het naar hem vernoemde circuit in die auto mijn eerste race te winnen, betekent heel veel.” Wat speelt er nog meer?
Behalve dat Alesi optimaal profiteert van de pech van Schumacher en het uitvallen van Hill, draaien ook de Jordans goed mee. Tot het raceweekend in Canada heeft Jordan pas twee punten gescoord, dankzij Eddie Irvine, maar met Rubens Barrichello op de tweede plek en Eddie Irvine op de derde, pakt Jordan – Peugeot ineens tien punten in één klap. Het is een geweldige opsteker voor het team van de Ier Eddie Jordan, dat haar coureurs tot dan toe ook vooral veel heeft zien uitvallen met motorproblemen en andere technische mankementen. En Verstappen?
Tussen de races in Monaco en Canada valt het doek definitief voor Simtek, waardoor Jos Verstappen zonder racezitje komt te zitten. Het geld is simpelweg op. “Doodzonde”, zegt Verstappen. “Ik voelde me thuis bij Simtek en de auto was goed. We hadden op termijn de sub-top kunnen veroveren, als we hadden kunnen testen.” Volgens teambaas Nick Wirth had Simtek het jaar mogelijk kunnen uitzingen, maar dan wel zonder Verstappen. “Ik had het hard kunnen spelen door de huidige jongens eruit te gooien en coureurs met veel geld te strikken, maar ik wil het goed doen, of niet.” De hoop op geld uit (Nederlandse) sponsorkringen bleef lang bestaan, maar bleek uiteindelijk ongegrond. Ondanks het verdwijnen van Simtek, krijgt Verstappen in de weken voor de race in Canada nog wel de kans een Formule 1-auto te besturen op Silverstone. Het is de B195 van Benetton, het team waar hij daadwerkelijk onder contract staat. Teambaas Flavio Briatore doet daarbij de toezegging aan de 23-jarige Nederlander hem ‘zo snel mogelijk’ elders onderdak te geven om race-ervaring op te doen. Naar verluidt heeft de Italiaan Arrows, Sauber en Pacific al gepolst. Afbeelding Verstappen © Peter van Egmond. Overige afbeeldingen © Sutton Images.
Gerelateerd nieuws
Oud-F1-coureur Jean Alesi riskeert gevangenisstraf na ‘slechte grap’
22 december 2021 14:00 - Nieuws
GP van Canada gaat definitief niet door, Turkije vult plek op kalender op
28 april 2021 17:31 - Nieuws
Promotor GP Canada staat open voor sprintrace: ‘Mits de GP doorgaat’
11 februari 2021 09:02 - Nieuws
Promotor werkt nog aan GP van Canada in de herfst: ‘Gesprekken zijn gaande’
12 juni 2020 12:20 - Nieuws