Sutton Images
Daan de Geus
26 januari 2015
Formule 1 viert haar twintigjarig bestaan en blikt terug op 1995, het eerste seizoen waar we verslag van hebben gedaan. In dit vijftiende deel gaan we naar het TI Circuit Aida in Japan, waar de Pacific Grand Prix verreden wordt.
Het raceweekend
Met bochten die ‘First Corner’, ‘Hair Pin’ en ‘Last Corner’ heten, mag het duidelijk zijn dat het in 1990 aangelegde TI Circuit geen rijke racehistorie heeft. In 1995 rijdt de Formule 1 er voor de tweede en laatste keer en net als de eerste editie, is ook de tweede Pacific Grand Prix niet bepaald spannend. Het enige waar de race en het circuit om herinnerd zullen worden, is dan ook het niet onbelangrijke feit dat Michael Schumacher er in dit vijftiende raceweekend van 1995 definitief beslag legt op het wereldkampioenschap. Hoewel de Williams-rijders voor de derde keer op rij de eerste startrij opeisen, met secondant David Coulthard voor de vierde keer op rij op pole, voor teamgenoot Damon Hill, zijn het op zondag toch weer Schumacher en Benetton die hun zaakjes het best voor elkaar hebben. Hoewel drie schamele punten genoeg zijn voor het veiligstellen van zijn tweede wereldtitel – en Schumacher bij de start zelfs onkarakteristiek mak is als Hill hem bijna raakt – gaat Schumacher er toch maar eens voor zitten als hij door dit incident terugzakt naar P5. De Duitser maakt snel korte metten met Gerhard Berger, maar zit dan achter de nummer drie Hill, en nummer twee Jean Alesi. Als Alesi, Hill en Schumacher in ronde negentien alle drie tegelijk naar binnen duiken, komen ze in omgekeerde volgorde weer naar buiten. Benetton heeft wederom beter werk geleverd in de pits dan Ferrari en Williams, teams die op dat vlak te vaak steken laten vallen in 1995. Schumacher maakt dan wederom gebruik van één van zijn specialiteiten: kortere, maar razendsnelle stints rijden. Hoewel Alesi en Hill ook op drie stops staan, lost de Duitser ze relatief eenvoudig. Vooraan gaat Coulthard voor twee stops, wat de Schot volgens de rekenmeester bij Williams na Schumachers derde stop terug moet brengen aan de leiding. In praktijk pakt dat echter anders uit: Benetton heeft beter gerekend en Schumacher heeft de strategie door hard door te drukken perfect uitgevoerd. Hij behoudt de leiding na zijn laatste stop en wint zo de race en zijn tweede titel. “Deze titel is van het hele team”, jubelt de kersverse tweevoudig wereldkampioen Schumacher na afloop. “Onze auto was minder goed dan die van Williams, maar het team en ik hebben samen steeds voor de juiste strategie gekozen en de pitcrew heeft alles perfect gedaan. We hebben de klus echt samen geklaard.” Tijd voor een feestje, verklaart Schumacher – ‘ik ga me vanavond eens lekker vol laten lopen’ – maar niet voor Hill hem met zichtbare moeite feliciteert, waarna er bij Schumacher ook maar net een bedankje af kan. De strijd mag dan gestreden zijn, de spanning is er nog altijd. Wat speelt er nog meer?
Bij McLaren maakt Jan Magnussen zijn debuut. De Deen moet invallen omdat Mika Häkkinen een blindedarmontsteking heeft. Magnussen doet het verdienstelijk, met een twaalfde startplek en tiende plaats aan de finish. Aangezien Häkkinen voorspoedig herstelt, hoeft Magnussen echter niet op een vervolg te rekenen. Negentien jaar later zit er overigens weer een Magnussen in een McLaren, al houdt zoon Kevin het met een heel seizoen een stuk langer vol dan vader Jan, voor wie het dus bij één race voor McLaren blijft. Jan Lammers heeft zijn eerste testkilometers voor DAMS achter de rug. De Nederlander helpt het Franse team met haar Formule 1-project en heeft de door DAMS en chassisbouwer Reynard geconstrueerde testauto aan de tand gevoeld op het circuit van Le Mans. Of een racezitje voor 1996 erin zit, weet Lammers nog niet: “Ik hoop dat er in december knopen doorgehakt worden.” Uiteindelijk krijgt DAMS het budget echter niet rond, terwijl de vrees bestaat dat de auto niet bijster competitief is, wat toch wel een probleem is met de 107-procent regel die in 1996 wordt ingevoerd. Eigenaar Jean-Paul Driot besluit daarom de stekker uit het project te trekken. En Verstappen?
Max Papis ligt eruit bij Footwork Arrows, wat betekent dat er een kans is dat de 23-jarige Jos Verstappen nog in 1995 zijn rentree maakt. De Nederlander zit immers al enige tijd met teambaas Jackie Oliver om de tafel voor een zitje voor 1996, dus dan kunnen die laatste races van 1995 er toch ook nog wel bij, te beginnen met die op Aida? Niets blijkt echter minder waar. Papis wordt inderdaad bedankt voor bewezen diensten door Oliver, maar die trommelt de eerder in 1995 aan de kant geschoven Gianni Morbidelli op om weer in de FA16 te stappen.
Met bochten die ‘First Corner’, ‘Hair Pin’ en ‘Last Corner’ heten, mag het duidelijk zijn dat het in 1990 aangelegde TI Circuit geen rijke racehistorie heeft. In 1995 rijdt de Formule 1 er voor de tweede en laatste keer en net als de eerste editie, is ook de tweede Pacific Grand Prix niet bepaald spannend. Het enige waar de race en het circuit om herinnerd zullen worden, is dan ook het niet onbelangrijke feit dat Michael Schumacher er in dit vijftiende raceweekend van 1995 definitief beslag legt op het wereldkampioenschap. Hoewel de Williams-rijders voor de derde keer op rij de eerste startrij opeisen, met secondant David Coulthard voor de vierde keer op rij op pole, voor teamgenoot Damon Hill, zijn het op zondag toch weer Schumacher en Benetton die hun zaakjes het best voor elkaar hebben. Hoewel drie schamele punten genoeg zijn voor het veiligstellen van zijn tweede wereldtitel – en Schumacher bij de start zelfs onkarakteristiek mak is als Hill hem bijna raakt – gaat Schumacher er toch maar eens voor zitten als hij door dit incident terugzakt naar P5. De Duitser maakt snel korte metten met Gerhard Berger, maar zit dan achter de nummer drie Hill, en nummer twee Jean Alesi. Als Alesi, Hill en Schumacher in ronde negentien alle drie tegelijk naar binnen duiken, komen ze in omgekeerde volgorde weer naar buiten. Benetton heeft wederom beter werk geleverd in de pits dan Ferrari en Williams, teams die op dat vlak te vaak steken laten vallen in 1995. Schumacher maakt dan wederom gebruik van één van zijn specialiteiten: kortere, maar razendsnelle stints rijden. Hoewel Alesi en Hill ook op drie stops staan, lost de Duitser ze relatief eenvoudig. Vooraan gaat Coulthard voor twee stops, wat de Schot volgens de rekenmeester bij Williams na Schumachers derde stop terug moet brengen aan de leiding. In praktijk pakt dat echter anders uit: Benetton heeft beter gerekend en Schumacher heeft de strategie door hard door te drukken perfect uitgevoerd. Hij behoudt de leiding na zijn laatste stop en wint zo de race en zijn tweede titel. “Deze titel is van het hele team”, jubelt de kersverse tweevoudig wereldkampioen Schumacher na afloop. “Onze auto was minder goed dan die van Williams, maar het team en ik hebben samen steeds voor de juiste strategie gekozen en de pitcrew heeft alles perfect gedaan. We hebben de klus echt samen geklaard.” Tijd voor een feestje, verklaart Schumacher – ‘ik ga me vanavond eens lekker vol laten lopen’ – maar niet voor Hill hem met zichtbare moeite feliciteert, waarna er bij Schumacher ook maar net een bedankje af kan. De strijd mag dan gestreden zijn, de spanning is er nog altijd. Wat speelt er nog meer?
Bij McLaren maakt Jan Magnussen zijn debuut. De Deen moet invallen omdat Mika Häkkinen een blindedarmontsteking heeft. Magnussen doet het verdienstelijk, met een twaalfde startplek en tiende plaats aan de finish. Aangezien Häkkinen voorspoedig herstelt, hoeft Magnussen echter niet op een vervolg te rekenen. Negentien jaar later zit er overigens weer een Magnussen in een McLaren, al houdt zoon Kevin het met een heel seizoen een stuk langer vol dan vader Jan, voor wie het dus bij één race voor McLaren blijft. Jan Lammers heeft zijn eerste testkilometers voor DAMS achter de rug. De Nederlander helpt het Franse team met haar Formule 1-project en heeft de door DAMS en chassisbouwer Reynard geconstrueerde testauto aan de tand gevoeld op het circuit van Le Mans. Of een racezitje voor 1996 erin zit, weet Lammers nog niet: “Ik hoop dat er in december knopen doorgehakt worden.” Uiteindelijk krijgt DAMS het budget echter niet rond, terwijl de vrees bestaat dat de auto niet bijster competitief is, wat toch wel een probleem is met de 107-procent regel die in 1996 wordt ingevoerd. Eigenaar Jean-Paul Driot besluit daarom de stekker uit het project te trekken. En Verstappen?
Max Papis ligt eruit bij Footwork Arrows, wat betekent dat er een kans is dat de 23-jarige Jos Verstappen nog in 1995 zijn rentree maakt. De Nederlander zit immers al enige tijd met teambaas Jackie Oliver om de tafel voor een zitje voor 1996, dus dan kunnen die laatste races van 1995 er toch ook nog wel bij, te beginnen met die op Aida? Niets blijkt echter minder waar. Papis wordt inderdaad bedankt voor bewezen diensten door Oliver, maar die trommelt de eerder in 1995 aan de kant geschoven Gianni Morbidelli op om weer in de FA16 te stappen.
Gerelateerd nieuws
Terugblik Bahrein-test: Red Bull en Ferrari imponeren, zit er zand in de Mercedes-machine?
13 maart 2022 11:40 - Nieuws
Terugblik op 2020 met Rob Kamphues: ‘Als Hamilton en Verstappen in die Racing Point zaten, wonnen ze misschien wel vijf races’
03 januari 2021 16:00 - Nieuws
Terugblik 2010: Vettel verrassend naar de titel in finale, rekenfout Ferrari nekt Alonso
02 mei 2020 16:40 - Nieuws
Terugblik 2010: Red Bull is de baas in Brazilië, Hülkenberg de held op zaterdag
30 april 2020 14:20 - Nieuws