Monza mag dan Ferrari’s thuiswedstrijd zijn, van een makkelijk nummertje in de eigen achtertuin is in 2010 zeker geen sprake. Ferrari ligt in de Formule 1 onder vuur vanwege de omstreden teamorder in Duitsland, die mogelijk uitgerekend vlak voor Monza nog een staartje krijgt: de donderdag voor de Grand Prix buigt de World Motor Sport Council zich over de zaak. De Scuderia komt er echter met de schrik vanaf: de 100.000 dollar boete die het voor het ’teamorder-vergrijp’ heeft gekregen, is afdoende, oordeelt de FIA-raad. Van opgelucht ademhalen is echter geen sprake: Ferrari staat – zeker in Italië – sportief ook onder hoge druk, met de titelkansen van kopman Fernando Alonso die sinds zijn omstreden zege in Duitsland weer flink zijn geslonken.

De druk is groot op Alonso in de aanloop naar Ferrari’s thuisrace op Monza.
Fouten met gevolgen
In België crasht Alonso in de slotfase op een natte baan en het is niet zijn eerste kostbare fout van het jaar: in Australië verliest hij plekken door een startbotsing, in Monaco crasht hij zo hard in VT3 dat hij de kwalificatie mist en achteraan moet starten, in Engeland haalt hij Robert Kubica buiten de baan om in en krijgt een dure drive-through, en dan is er België nog. Dus ja, de druk staat er wel op. Onder toeziend oog van tienduizenden tifosi én Ferrari-president Luca di Montezemolo, die Alonso en teambaas Stefano Domenicali op Monza op de vingers komt kijken, maakt Alonso echter geen fouten in de kwalificatie. Hij pakt pole, voor McLarens Jenson Button. Hogesnelheidstempel Monza is duidelijk Ferrari- en McLaren-terrein, met Mark Webber de snelste Red Bull-rijder op P4.(tekst loopt door onder de foto)

Ferrari-president Luca di Montezemolo houdt ‘zijn’ team nauwlettend in de gaten op Monza.
Misstap van Hamilton
Webber heeft zondag ook nog eens een slechte start, terwijl Button juist goed wegkomt. Hij pakt de leiding af van Alonso, die inclusief klein kusje aan de McLaren wel in zijn kielzog volgt. Alonso’s teammaat Felipe Massa geeft rugdekking op plek drie, met Lewis Hamilton die op zijn beurt de aanval op de Braziliaan opent.
Hamiltons McLaren staat na de eerste ronde werkloos geparkeerd na zijn botsing met Massa.
Alonso in de aanval
In de strijd om de zege komt het uiteindelijk op strategie aan. McLaren probeert Buttons pitstop zo lang mogelijk uit te stellen, tot het moment in ronde 36 daar is. Het is een snelle stop, maar Alonso is doorgereden en gaat ervoor: hij ratelt een razendsnelle ronde af alvorens zelf de pits in te duiken, waar ook Ferrari’s servicebeurt voortreffelijk verloopt.
Alonso verdedigt na zijn pitstop de koppositie in duel met Button.
