FORMULE 1 gaat nu er niet geracet wordt terug in de tijd naar een jaar waarin er wél van alles gebeurde: 2010, toen Ferrari, Red Bull én McLaren tot en met de laatste race om de titel vochten, de spanning hoog opliep en een zekere Michael Schumacher zijn comeback maakte. Vandaag het spektakelstuk (ja, echt) in Valencia.
Het Valencia Street Circuit heeft in Formule 1-kringen niet de naam garant te staan voor goede races, maar de Grand Prix van Europa (zoals de wedstrijd aldaar wordt genoemd) heeft in 2010 toch alles in huis om het een memorabel middagje racen te noemen.
De vrees voor een optocht is bij de start nog groot, met de razendsnelle Red Bulls op de eerste rij. Maar waar polesitter Sebastian Vettel goed wegkomt, wordt teamgenoot Mark Webber gelijk te grazen genomen door Lewis Hamilton en Fernando Alonso. Hamilton ziet zelfs kans Vettel aan te vallen, maar die komt wederom goed weg, nu na licht contact met de Brit.
Horrorcrash Webber
Webber zakt daarna door het veld: Jenson Button, Robert Kubica, Rubens Barrichello en Nico Hülkenberg, ze knokken zich allemaal in ronde één langs de Aussie. Als noodgreep maakt Webber een vroege eerste stop, waarna hij als negentiende weer naar buiten komt, achter Lotus’ Heikki Kovalainen. ‘Je moet Kovalainen zo snel mogelijk voorbij’, maant Red Bull hem. Het wordt erop en erover voor Webber, die achterop rijdt bij Kovalainen, gelanceerd wordt en als een turner een aantal vluchtonderdelen afwerkt: een salto met kurkentrekker, gevolgd door een harde landing waarvoor hij in het turnen flink puntenaftrek had gekregen. Webber staat na de landing ook zeker niet stil, en schuift zelfs nog hard de muur in.(tekst loopt door onder de foto)
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/04/G7C1261-1500x1000.jpg)
Webbers auto was flink gehavend na zijn horrorcrash.
Furieuze Fernando
Webbers megaklapper zorgt voor een safetycar, die naar buiten komt als nummer twee en drie Hamilton en Alonso er vrijwel parallel aan rijden. Hamilton geeft gas en piept langs de safetycar – zij het net na de safetycar-lijn – terwijl Alonso erachter blijft hangen. “F**k, f**k“, foetert Alonso gelijk over de radio. “Wat Hamilton hier deed, kan toch niet?”, vraagt hij zich vloekend en tierend af.![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/04/26Y8253-600x400.jpg)
Alonso valt ver terug na de safetycar en zijn pitstop.
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/04/26Y9112-600x400.jpg)
Vettel pakt in Valencia zijn tweede zege van het jaar.
Vettel viert feest
Zonder Alonso vooraan en met Hamiltons tijdstraf, wordt de strijd om de zege ook niet meer spannend. Vettel heeft en houdt alles met speels gemak onder controle. “Het voelt lekker om te winnen op een baan waar we vooraf niet hadden verwacht snel te zijn”, vertelt Vettel. “Het is ook fijn om de volle 25 punten te pakken, al is het belangrijkste dat Mark oké is.”
Dat Webber het kan navertellen – en zelfs niet gewond is – zegt veel over de veiligheid van moderne Formule 1-wagens. “Als je in de lucht hangt, denk je niet aan de WK-punten”, zegt Webber, “al ben ik wel blij dat ik fit ben om straks in Silverstone te racen.” De Formule 1 gaat daar naartoe met Hamilton voor Button en Vettel in het WK. En als vierde Webber, die er gelukkig nog gewoon bij is.
Lees hier de andere delen uit onze terugblik op 2010 terug!
![](https://www.formule1.nl/app/uploads/2020/04/d10eur1324-1500x1000.jpg)
De start was, samen met Webbers crash en de safetycar, bepalend voor de race.