Foutloos. Dat is de enige manier om Damon Hills optreden in Brazilië te omschrijven. Na de wat gelukkige zege in Australië, is Hill zijn Williams-teamgenoot Jacques Villeneuve op Interlagos zowel op zaterdag als zondag ruim de baas. In de kwalificatie is Hill negen tienden los van de nummer twee, en dat is Villeneuve niet eens. Jordan-coureur Rubens Barrichello, de lokale held, verrast met de tweede tijd. Villeneuve volgt ‘pas’ op P3, meer dan een tel achter Hill. De vierde plek in de kwalificatie is, net, voor Michael Schumacher. Hij onderstreept zo het sinds Australië bestaande vermoeden onderstreept dat de Ferrari – mits deze heel blijft – in ieder geval in handen van de Duitser competitief genoeg is om de strijd aan te binden met de B196 van zijn vorige team Benetton. Jean Alesi moet in die auto genoegen nemen met P5.

Hill houdt de leiding bij de start.

Barrichello vecht met Schumacher.

Marques vervangt Fisichella bij Minardi, het enige team dat in ’96 coureurs wisselt.
Met de leeftijd van twintig jaar, twee maanden en twaalf dagen is Tarso Marques in Brazilië de op vier na jongste debutant ooit. De Braziliaan mag voor eigen publiek rijden voor Minardi, dat in de winter een deal sluit met de Taki Inoue, maar de Japanse coureur nog voor de openingsrace op straat zet omdat zijn sponsoren niet betalen. Giancarlo Fisichella rijdt in Melbourne voor Minardi, maar in Zuid-Amerika is het Marques die mag instappen. Na races in Brazilië en (daarna) Argentinië is het weer Fisichella die, tot en met race tien, de Grand Prix van Engeland, de teamgenoot van Pedro Lamy is bij het sympathieke achterhoedeteam. Renault denkt eraan te stoppen als motorleverancier. Dit omdat het naar eigen zeggen al haar doelen in de Formule 1 heeft bereikt, met drie rijderstitels en verder drie constructeurstitels met Williams en één met Benetton in de laatste vier jaar. BMW overweegt daarentegen een motorprogramma te starten, maar het Duitse merk besluit al snel de stap (nog) niet te wagen. En Verstappen?
Hoewel Verstappen in Brazilië wederom indruk maakt, speelt het grootste nieuws zich achter de schermen af. Arrows, het team waar de Nederlander voor rijdt, wordt overgenomen door het TWR van Tom Walkinshaw. De Schot runde eerder Ligier voor eigenaars Guy Ligier en Flavio Briatore, maar switchte met TWR naar Arrows omdat hij de aankoop van Ligier niet rond kreeg. “Dit is positief”, meent Verstappen. “Er komen meer middelen en manschappen”, weet de Limburger, wiens team onder meer een versterking binnenhaalt in de van Ligier afkomstige ontwerper Frank Dernie. “Het kan alleen maar beter worden”, denkt Verstappen, wiens nieuwe teambaas er naar streeft dat Arrows in 1997 al bij de top behoort.

Verstappen haalt de finish niet.