
Schumacher heeft – en geeft – reden tot juichen op Imola met P2.
Op zaterdag brengt de nieuwe Ferrari-held Michael Schumacher de tifosi in vervoering door na een spannend ronde-om-ronde gevecht met Damon Hill de strijd om poleposition in zijn voordeel te beslissen. Het is Schumachers eerste pole voor Ferrari en het ziet er dus goed uit voor de race, maar kort na de start vallen de tifosi – in ieder geval even – stil. David Coulthard heeft weer een raketstart, die de McLaren-coureur dit keer van de vierde naar de eerste plek brengt. Schumacher sluit wel aan achter de Schot, terwijl Hills Williams-teamgenoot Jacques Villeneuve – Hills grootste rivaal in de titelstrijd – bij de start een lekke band oploopt na een aanvaring met Benetton-coureur Jean Alesi. Over wie schuld heeft, verschillen de meningen. Volgens Alesi kwam Villeneuve ineens naar links, maar Villeneuve – die later om een andere reden uitvalt – legt de schuld juist bij Alesi: “Ik weet niet wat hem bezielde, maar hij reed twee keer tegen me aan. Hij zal het vast niet expres hebben gedaan, maar ik vond het jammer dat hij zelf door kon. Zo leert hij er niets van.”

Hill ligt zo ver voor dat hij de rest niet eens meer kan zien.

Ondanks enkele podiumplekken gaat het niet geweldig bij Benetton.
Door de podiumfinish van Gerhard Berger is de druk even van de ketel bij de Oostenrijker, maar het is nog altijd hommeles bij Benetton. Teambaas Flavio Briatore wil het woord ‘crisis’ niet in de mond nemen, maar hekelt de instelling bij het team, dat volgens hem wat gemakzuchtig is geworden na de succesjaren met Michael Schumacher. Ook de nieuwe coureurs Berger en Jean Alesi vallen hem tegen, omdat ze volgens hem niet goed met het team werken. Achter de schermen zou Briatore zich vooral boos maken over Alesi’s recente optredens, die ondanks twee podiumplekken in Brazilië en Argentinië nogal chaotisch waren met een crash in Australië, een botsing op de Nürburgring en beroerd optreden in Imola. Na vijf races en slechts één punt is de twijfel toegeslagen bij Martin Brundle. Waar zijn Jordan-teamgenoot Rubens Barrichello drie keer punten heeft gepakt en al op zeven staat, blijft Brundle tot zijn eigen ergernis achter. “Als ik niet in staat ben om Barrichello op z’n minst bij te houden, vraag ik me af wat ik nog in de Formule 1 doe”, zucht de 36-jarige veteraan. Brundle zet zichzelf zo onder druk, terwijl ook zijn positie onder druk staat. Eddie Jordan zou voor 1997 in gesprek zijn met Saubers Heinz-Harald Frentzen. En Verstappen?
Het raceweekend in Imola is er voor Verstappen één om snel te vergeten. Veertiende in de kwalificatie is na een lastig begin van het weekend prima volgens de Nederlander, maar in de race gaat het mis bij zijn tweede pitstop. Verstappen krijgt het sein om weg te rijden, maar een van zijn monteurs staat de Arrows nog bij te tanken.

Bij Verstappens team Arrows gaat het fout bij zijn tweede pitstop © Peter van Egmond.