En toen waren er nog vier… De regenachtige Grand Prix van Monaco is een ware afvalrace, waarbij de eerste vijf slachtoffers gelijk in de eerste ronde vallen. De Minardi’s schakelen elkaar uit bij de start, terwijl Jos Verstappen eruit ligt na een duwtje van Mika Häkkinen. Rubens Barrichello wordt ook geëlimineerd en polesitter Michael Schumacher schakelt zichzelf – zeer onkarakteristiek – uit door in Mirabeau te veel kerb pakken, waardoor hij naar buiten schuift en de linker voorwielophanging van zijn Ferrari breekt. “Ik ben boos op mezelf en het spijt me voor het team”, moppert de Duitser.

Er is veel strijd in de middenmoot.

Panis is de hele tijd in de aanval.

Coulthard, met Schumachers helm, rijdt een sterke race.

Een onverwacht podium: Panis, Coulthard en Herbert.
De geruchten dat Renault na 1997 wil stoppen, nemen steeds serieuzere vormen aan. Daarbij spelen twee belangrijke redenen: de Fransen hebben voor hun gevoel zo ongeveer alles gewonnen wat er te winnen valt in de Formule 1, waardoor winnen zo ‘normaal’ is geworden dat er juist enorm veel negatieve media-aandacht is als er eens een Renault-motor stuk gaat. De verwachting is dat Renault rond de Franse Grand Prix, race negen, meer bekend zal maken over de toekomst. Williams en Benetton, de teams die met Renault-motoren rijden, weigeren zich over de situatie uit te spreken. Benetton-teambaas Flavio Briatore zou achter de schermen echter proberen Honda te overtuigen terug te keren, maar ook met Jordans-motorpartner Peugeot spreken. Peugeot zou echter ook met Ligier in gesprek zijn, om te kijken of er een volledig Frans team opgezet kan worden. Een andere gesprekspartner daarbij is, verrassend genoeg, uitgerekend Renault! Het doorgaan van de Grand Prix van Portugal, de voorlaatste race van het jaar, staat op de tocht. Dit omdat de door de FIA heeft geëist dat er verbeteringen aan het circuit van Estoril gemaakt worden, maar dit nog niet is gebeurd. Mocht er niet op Estoril geracet kunnen worden, dan geldt het Spaanse Jerez als alternatief.

Verstappen blijft geconcentreerd ondanks onrust bij Arrows © Peter van Egmond.
De Grand Prix van Monaco van 1996 is voor Jos Verstappen een typische ‘wat als’ race. De Nederlander staat voor de latere winnaar Olivier Panis op de grid en start ook nog eens als enige op slicks. Helaas krijgt hij niet de kans om te bewijzen dat hij hier – zoals hij denkt – juist aan heeft gedaan, omdat hij na een duwtje van Mika Häkkinen bij Sainte Devote in de banden komt te staan. “Ik had een super start en deed juist voorzichtig in de eerste bocht. Toch was het ineens voorbij toen Häkkinen me een duw gaf. Pure pech.” Bij Arrows is het ondertussen onrustig, vertelt Verstappen. “En dat bevordert de prestaties niet.” Ondanks de overname door Tom Walkinshaws TWR, wordt de FA17-bolide niet genoeg verbeterd. “Andere teams gaan wel vooruit, maar onze auto is nu niet beter dan drie races geleden. We testen niet genoeg, terwijl er toch geen gebrek aan geld is”, constateert Verstappen, die aan de alarmbel trekt: “Er moet iets gaan gebeurem, want op deze manier verder gaan heeft geen zin.”