Stiekeme stuurtjes, afgekeken huiswerk en veel koffiedik kijken: de eerste wintertest van 2020 zorgde voor meer dan genoeg headlines. FORMULE 1 zet de belangrijkste punten van test één team-voor-team voor je op een rijtje, en probeert de zin van de onzin te scheiden. Zonder te veel naar de tijden te kijken. Maar wel een beetje, uiteraard.
Mercedes
Zoals gezegd: rondetijden, kilometers, het valt allemaal weg te wuiven als ‘voor wat het waard is’. Maar die 1:15.732 die Valtteri Bottas vrijdagochtend op de stopwatch zette, deed menigeen opkijken. Geen van de andere teams kwam ook maar onder de 1:17… Werp een blik op de krantenkoppen, en je krijgt een gevoel dat al dagen (om niet te zeggen jaren) in de paddock regeert: dat Mercedes op een ander niveau opereert dan de rest. Zie ook het stuursysteem dat donderdag wereldnieuws was in de Formule 1: of het nou een gimmick of gamechanger is, het is geen toeval dat uitgerekend Mercedes ermee komt. De titelverdediger legde de meeste meters af. Ook buiten de baan zit Mercedes niet stil, neemt niets voor lief. Het lijkt alles onder controle te hebben, maar rekent zich niet rijk na pas de eerste wintertest. Maar durft iemand eraan te twijfelen dat Mercedes er goed voor staat?Ferrari
Ferrari gaf woensdag toe in een low engine mode te zijn begonnen, maar ook de dagen daarna imponeerde de Scuderia niet, met de motorpech van Sebastian Vettel vrijdag als dieptepunt. Qua kilometers hield het alleen Haas en Williams achter zich. Zo goed als Ferrari in 2019 uit de startblokken kwam, zo anoniem was de grootste naam in de Formule 1 bij de aftrap van 2020. Wat daar nog bij komt? “Dat Mercedes en Red Bull heel snel zijn”, ziet Ferrari-teambaas Mattia Binotto. Binotto rept zelfs al over hoe lang het seizoen is, dat het niet in de eerste race gewonnen wordt. Helemaal waar, maar het zal de druk vanuit Italië niet minder maken. Wel heeft Binotto nog een ander goed punt: die sterke start in 2019, leverde ook geen titels op. Dus heeft Ferrari dit jaar bewust een andere teststrategie gekozen. Maar, erkent Binotto: “Ik ben niet zo optimistisch als vorig jaar.”Red Bull
Kilometers maken, dat was Red Bulls mantra tijdens de eerste testdriedaagse, en dat is gelukt. De stierenstal draaide na Mercedes de meeste rondjes. En Red Bulls RB16 lag lekker op de weg. “Dit is was je wil”, was Max Verstappens antwoord op zo ongeveer alle vragen. Kleine problemen waren er wel – een motorwissel uit voorzorg op donderdag, terwijl vrijdagochtend aan de achterkant iets brak bij Verstappen – maar geen grote zorgen. Teambaas Christian Horner durfde donderdag al van een ‘positieve start’ te spreken. “Er waren wat punten van de RB15 die we wilden verbeteren, Dat is, volgens mij, goed gelukt.” Verstappen straalde vrijdag toen hij klaar was met rijden een kalm soort zelfvertrouwen uit. “De nieuwe auto is in elk opzicht beter.” Om eraan toe te voegen: “Tot op heden loopt alles gesmeerd.” Lees ook: Verstappen blikt terug op eerste wintertest: ‘Tot op heden loopt alles gesmeerd’McLaren
“Eén van McLarens beste winters van de laatste jaren”, zo omschrijft teambaas Andreas Seidl het begin van de Britse formatie. Geen grote problemen, veel kilometers op de teller, prima tijden op de klok: “Ik ben heel, heel happy.” De best of the rest van 2019 lijkt favoriet om die eretitel in 2020 vast te houden. Al zullen ze rivalen als Renault en Racing Point nog niet uitvlakken. Om bij te blijven, blijven er ook updates uit de fabriek in Woking komen. McLaren reed vrijdag al met een nieuwe voorvleugel. In week twee, volgt meer.(tekst loopt door onder de foto)