1. J. Button | McLaren | 1.18.861 | 37 ronden |
2. M. Webber | Red Bull | 1.19.709 | 73 ronden |
3. R. Grosjean | Lotus | 1.19.796 | 54 ronden |
4. P. di Resta | Force India | 1.20.343 | 89 ronden |
5. D. Ricciardo | Toro Rosso | 1.20.401 | 70 ronden |
6. F. Massa | Ferrari | 1.20.536 | 64 ronden |
7. N. Hülkenberg | Sauber | 1.20.699 | 79 ronden |
8. N. Rosberg | Mercedes | 1.20.846 | 14 ronden |
9. P. Maldonado | Williams | 1.20.864 | 84 ronden |
10. G. van der Garde | Caterham | 1.21.915 | 64 ronden |
11. M. Chilton | Marussia | 1.24.176 | 29 ronden |
Rob van Gameren
5 februari 2013
De eerste testdag van het nieuwe seizoen zit erop. Voor McLaren, Mercedes en Marussia ging dat niet zoals gehoopt. De drie teams kenden al de nodige mankementen aan de auto. Toch was het Jenson Button die uiteindelijk de snelste tijd reed.
Zowel Nico Rosberg als Jenson Button had te kampen met problemen aan de auto. De Mercedes had een kort brandje door een elektronisch probleem, terwijl de McLaren een brandstofpompprobleem had. Later belandde Max Chilton in de grindbak vanwege een defect aan de achterwielophanging. Alle drie de incidenten zorgden voor een kortstondige rodevlagsituatie.
Daniel Ricciardo voerde de lijst aan tot 13.00 uur, waarna Grosjean het van hem overnam. Giedo van der Garde wist zijn tijd van voor de middag ruim te verbeteren, uiteindelijk iets meer dan twee seconden achter de snelste tijd. Rond half twee kreeg Button het sein dat de McLaren weer klaar was om het circuit op te gaan. Mercedes en Marussia kwamen na hun problemen niet meer in actie.
Nico Rosberg zei tegen Formule 1-medewerker Adam Cooper dat de nieuwe auto hem ondanks het probleem uitermate goed beviel. “Het gevoel is erg positief. De auto rijdt erg comfortabel. Ik kon pushen en de balans was in orde. Het was een plezier om er in te rijden”, aldus Rosberg.
In het laatste uur van de test werden de tijden sneller. Toen uiteindelijk om 17.00 uur de vlag viel, was het Button die de eerste officiële testdag van het seizoen 2013 als snelste afsloot. Daarmee gaat hij verder waar hij in 2012 eindigde, namelijk bovenaan de ranglijst. Toen won hij de slotrace in Brazilië.
Uit Pirelli-gegevens van Caterham blijkt dat de banden het zwaar te verduren hebben op het ruwe asfalt van Jerez. Overigens mogen teams tijdens een test in totaal honderd setjes banden gebruiken en ze mogen zelf de compound bepalen. Supersofts zijn niet meegenomen naar het Zuid-Spaanse circuit vanwege het ruwe asfalt.
Vorig jaar was Romain Grosjean de snelste coureur tijdens de eerste vier testdagen in Jerez. Weliswaar reed Rosberg destijds sneller, maar dat was met de 2011-auto. De snelste tijd van de Fransman was toen 1.18.419.
Kijk het fotoalbum voor foto’s van de eerste meters van de teams.
Kijk hier om te zien welke coureurs morgen in actie komen.