Testdag 7: Leclerc laat tanden zien waar Gasly opnieuw een Red Bull afschrijft
Sjaak Willems
28 februari 2019
Met veruit de snelste tijd van de afgelopen testdagen heeft Charles Leclerc de concurrentie een klein inzicht in de mogelijkheden van Ferrari gegeven. De jonge Monegask wist daarnaast met 138 ronden weer een flinke afstand af te leggen. Slecht nieuws was er voor Red Bull waar Pierre Gasly voor de tweede keer zijn testdag moest staken na een flinke crash.
Qua schade was de klapper van vandaag een forse. Halverwege de middagsessie verloor de Fransman de RB15 in bocht 9, de snelle rechterbocht in de middensector en schoof hard in de banden. Gasly stapte ongedeerd uit maar moet hard in zijn helm hebben gevloekt toen hij de forse schade aan zijn auto zag. Red Bull heeft laten weten dat de schade te herstellen is, Max Verstappen kan morgen gewoon zijn vierde en laatste testdag inplannen.
Wat de twee andere topteams betreft was het hetzelfde verhaal als de afgelopen dagen. al liet Leclerc dus iets meer dan voorheen zijn tanden zien op Circuit de Catalunya. Zijn 1.16.231 is de snelste tijd tot nu toe gereden tijdens deze wintertestweken, bovendien een seconde sneller dan vorig jaar. Aan de kant van Mercedes gebeurde er weinig spannende dingen, veel kilometers en tijden van in de 1.18. Het lijkt er op de Zilverpijlen pas in Melbourne het gas vol in zullen trappen.
Lees ook: ‘Een goede stap vooruit’: Mercedes-duo zeer te spreken over hevig geüpdatete W10
(Tekst gaat verder onder foto)
Andere kilometervreters van de dag zijn Williams en Renault. De Engelsen kennen een productieve week, dat moet ook wel na de sof van vorige week, George Russell benutte vandaag zoveel mogelijk testtijd en kwam tot 140 rondjes. Of het allemaal snel is, moet nog blijken maar betrouwbaar lijkt het tot nu toe wel. Renault verdeelde de dag over zijn twee coureurs, Hülkenberg klokte 73 omlopen en Ricciardo 65.
Lees ook: Testdag 6: Sainz het snelst, Mercedes maakt meters terwijl Ferrari stilstaat
Eerste 100+ Racing Point
Om het lijstje nog even verder af te gaan, Lando Norris en Alexander Albon maakten hun kilometers en waren de enigen die (voor wat het waard is) qua tijd in de buurt van Charles Leclerc wisten te komen. Goed nieuws voor Racing Point, de roze bolide passeerde voor het eerst deze testsessies de honderd rondjes. Lance Stroll kende nog wel problemen en moest zich tijdens de middag één keer laten ophalen toen hij stil was komen te staan. Qua productiviteit waren het relatief mindere dagen voor Alfa Romeo en Haas. Antonio Giovinazzi klokte 71 rondjes, Romain Grosjean moest lang toekijken omdat zijn Haas een uitlaatproblemen kende. De uiteindelijke tijden van testdag 7:
Om het lijstje nog even verder af te gaan, Lando Norris en Alexander Albon maakten hun kilometers en waren de enigen die (voor wat het waard is) qua tijd in de buurt van Charles Leclerc wisten te komen. Goed nieuws voor Racing Point, de roze bolide passeerde voor het eerst deze testsessies de honderd rondjes. Lance Stroll kende nog wel problemen en moest zich tijdens de middag één keer laten ophalen toen hij stil was komen te staan. Qua productiviteit waren het relatief mindere dagen voor Alfa Romeo en Haas. Antonio Giovinazzi klokte 71 rondjes, Romain Grosjean moest lang toekijken omdat zijn Haas een uitlaatproblemen kende. De uiteindelijke tijden van testdag 7: