
Foto: Sutton Images
Ferrari domineert dan wel de tijdlijsten deze dagen maar wat zijn die waard als je niet weet waar de Mercedes toe in staat is, vroeg men zich af. Valtteri Bottas en Lewis Hamilton kregen vandaag naar het zich laat aanzien groen licht om de W10 eens stevig de sporen te geven. Bottas benaderde de tijd van Vettel op ruim drietienden van een seconde. Hamilton was aan het eind van de middag in eerste instantie een fractie langzamer dan zijn teamgenoot maar deed dat wel op de zogenaamde op C4-band, een compound zachter dan de andere twee. Niet lang daarna reed hij op de zachtste C5-compound nog een snelle ronde waarin hij slechts drieduizendste van een seconde langzamer was dan Vettel. Problemen waren er voor Max Verstappen en Red Bull. Die hadden logischerwijs hun oorsprong in de flinke crash van Pierre Gasly gisteren. De achterkant van de RB15 had een flinke klap gekregen en het team moest naar verluidt zelfs oudere onderdelen gebruiken om de auto rijklaar te krijgen. Met slechts een halfuur vertraging begon Verstappen aan zijn laatste testdag, reed 29 rondjes waarna hij zich voor de lunch niet meer liet zien.

Waar de topteams kampten met probleempjes, reeg het middenveld de rondjes aan elkaar. Carlos Sainz was het drukst in de weer voor McLaren met 134 rondjes op de voet gevolgd door dus Daniil Kvyat en Kimi Räikkönen. Haas was als team het meest productief, Grosjean en Magnussen reden in totaal 167 rondjes bij elkaar. Het gehele veld dook op Robert Kubica onder de 1.18.00, Williams kende de minste dag van zijn tweede week. De afgelopen drie dagen kwam het dik boven de 100 rondjes maar dat lukte vandaag met 90 geklokte rondjes niet.
