Op het Circuit of the Americas mocht Max Verstappen voor de tweede keer plaats nemen in de STR9. Hij deed dat niet onverdienstelijk: een tiende tijd was het resultaat.

De 17-jarige was zeker niet ontevreden. Het belangrijkste doel was immers ervaring opdoen en met 32 gereden ronden, stonden er weer belangrijke kilometers op de teller. De snelste rondetijd van Max, 1:41.785, bracht hem op negen tienden van zijn Toro Rosso teamgenoot Daniil Kvyat (1:40.887), die daarmee vierde was.

“Dat ik weer probleemloos veel ronden heb kunnen rijden, is het belangrijkste. Tijdens de vrije training had ik het moeilijk met mijn banden, die erg snel minder werden. Juist op het moment dat ze op hun best waren, had ik last van overstuur, waardoor mijn achterbanden te hard sleten. Maar ondanks dat mijn rondetijden beter hadden kunnen zijn, ben ik tevreden met de opgedane ervaring.”

Banden

De anderhalf uur durende sessie begint na een regenbui in de ochtend op een nog hier en daar vochtige baan. Verstappen rijdt zijn installatieronde daarom nog op intermediate banden, maar kan daarna naar slicks wisselen. Na zijn eerste lange run staat de Red Bull Junior na tien ronden op de elfde stek.

Na even in de pitbox te hebben gestaan, volgt een tweede run van even zoveel ronden en met nog een half uur te gaan rijdt Max zijn snelste tijd, op dat moment goed voor de achtste positie. Ook Kvyat is dan snel onderweg en bezet zelfs kortstondig de derde plek. Tijdens de derde en laatste keer dat Max de baan op gaat, weet hij zijn snelste ronde niet te verbeteren, maar daar heeft vrijwel iedereen last van.

Wennen

Het was al met al weer een bijzondere en leerzame ervaring: “Circuit of the Americas is geen gemakkelijk circuit. Vooral in de eerste sector, met veel snelle bochten direct achter elkaar, moet je in het juiste ritme komen. Dat kostte me een paar ronden, maar ik vind Austin echt een mooi circuit om op te rijden. Ook omdat ik na Japan niet meer in deze auto had gereden, was het even wennen. Maar terwijl ik alleen maar sneller ging, sleten mijn achterbanden hard, dus dat was lastig. Ik moet de banden beter leren kennen en ervaren hoe ik ze optimaal kan gebruiken. Daar gaan we dus aan werken.”

“Ook de auto leer ik alsmaar beter kennen. Hoe meer ik er in rijd, hoe beter die mij ligt. Aan de afstelling hebben we niet echt gewerkt, omdat ook het team de prioriteit legt bij het maken van kilometers. Ik ben qua rondetijd redelijk tevreden, want het kan altijd beter. Maar pas in Melbourne hoeft het super te gaan, dus ik heb nog de tijd”, besluit hij wijselijk.