Tienduizend handtekeningen tegen reclame tijdens G
Meer dan tienduizend Formule 1-fans hebben een petitie ondertekend tegen de reclameonderbrekingen tijdens Formule 1 Grand Prix’. De initiatiefnemers hebben de lijst opgestuurd naar RTL, dat de komende jaren de Formule 1 uitzendt.Vorige week maakte het Nederlandse tv-publiek voor het eerst kennis met Formule 1 volgens de uitzendstrategie van RTL. De Grand Prix van Australië werd acht keer onderbroken door reclameblokken. Hoewel RTL gebruikmaakt van de zogenaamde ‘screen in screen-methode’, waarbij de race tijdens de onderbrekingen in een klein deel van het beeld nog wel te zien is, wekten de reclameblokken veel ergernis op bij het Nederlandse publiek.
De Leidse studenten Tijl Kindt en Ed Kooij stelden een petitie op, die een week na het evenement al door tienduizend mensen is ondertekend. Volgens de twee gaat het reclamebeleid van RTL tegen de geest van de Nederlandse wet in. RTL zendt uit vanuit Hilversum, maar werkt onder een Luxemburgse licentie en hoeft dus geen rekening te houden met de Nederlandse wet. Die schrijft een verbod voor op het uitzenden van reclame tijdens rechtstreeks uitgezonden sportevenementen.
,,Gezien de vestigingsplaats, gesproken talen en ondertiteling, en het geografische gebied waar de zender te ontvangen is, is het duidelijk dat RTL7 willens en wetens tegen de geest van de Nederlandse wetgeving ingaat”, aldus het begeleidend schrijven dat samen met de petitie naar RTL gestuurd is.
RTL heeft nog niet gereageerd op de handtekeningenactie.
MB