De twee Grand Prix’ in Noord-Amerika zijn cruciaal. Als Ferrari en Michael Schumacher echt kans willen blijven maken op de wereldtitel, dan moet er gepresteerd worden. Zo niet, dan wordt het wel heel moeilijk.

Fernando Alonso staat nu 23 punten voor. Na de Grand Prix van Amerika zijn er nog maar zeven races te gaan, waarin dus in totaal zeventig punten te verdienen zijn. ,,Ik haat het om met een nog grotere achterstand naar Frankrijk te gaan”, is Ross Brawn zich bewust van het gevaar.

,,Als dat gebeurt komen we in tijdnood. Natuurlijk kan er veel gebeuren in zeven races, maar of een achterstand van rond de dertig punten weg te poetsen is…”, vervolgt hij in gesprek met FORMULE 1 RaceReport-redacteur Adam Cooper. ,,We moeten inlopen anders is de titelstrijd in feite wel gelopen.”

,,Ik denk niet dat het onmogelijk is, maar moeilijk wordt het wel. Ik heb het gevoel dat de auto best competitief kan zijn hier in Canda en volgende week in Amerika. Daarna krijgen we in Frankrijk een update van ons aërodynamica-pakket en ook Bridgestone werkt keihard. Dat zijn allemaal dingen waarop we onze hoop vestigen.”

Ondanks het optimisme viel de start in Montréal wat tegen. Michael Schumacher was de eerste Ferrari-coureur op P15, Felipe Massa stond zelfs bijna helemaal achteraan. Brawn heeft er echter vertrouwen in dat het wel goed komt, want hij verwacht dat de Bridgestones beter gaan werken als er meer rubber op het circuit wordt neergelegd.

,,Het was wat koeler dan we hadden verwacht, dat hielp niet mee. Het circuit was in de vrije trainingen erg glad, waardoor we last hadden van graining. Dan maak je pas op de plaats, want dat levert alleen maar nadelen op. Dat gold overigens voor beide specificaties. Zaterdag komt het wel goed, als het wat warmer is worden de banden daar alleen maar beter van.”