Jean Todt heeft verklaard dat de teamorders die Ferrari uitvaardigde in Duitsland voor de FIA te opzichtig waren om onopgemerkt voorbij te laten gaan.

Nadat Felipe Massa plaats maakte voor Fernando Alonso legden de stewards Ferrari een boete op en werd de zaak overgedragen aan de World Motor Sport Council (WMSC). Dit orgaan koos er voor geen verdere actie te ondernemen en de regel te heroverwegen.

“Teamorders zijn sinds 2002 niet meer toegestaan in de Formule 1, maar ik worstel met het volgende: hoe vaak vaardigde een team ongemerkt orders uit?”, vraagt Todt zich hardop af in gesprek met La Stampa. “Het punt is dat Ferrari provoceerde, dat maakte het verschil.”

De FIA-voorzitter verwacht een aanpassing van het reglement en niet dat het verbod op teamorders uit het regelboek wordt geschrapt. “Teams zijn en blijven verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Leugens, codetaal of teksten als 'spaar benzine' tolereren we niet.” Todt hoopt begin december een voorstel te ontvangen van de Sportieve Werkgroep.

Todt steekt de hand in eigen boezem. De Fransman was in 2002 verantwoordelijk voor het verbod op teamorders door ze als teambaas van Ferrari in Oostenrijk toe te passen. Rubens Barrichello liet in de laatste ronde, kort voor de finish, teamgenoot Michael Schumacher met opzet passeren.

“Ik heb er spijt van”, geeft Todt toe. “Achteraf denk ik dat het onnodig was omdat Schumacher ook zonder met gemak kampioen was geworden. Al zou ik er nog veel meer spijt van hebben gehad als ik het niet deed en Schumacher daardoor het kampioenschap misliep.”

Ook Barrichello is niet van onbesproken gedrag, vindt Todt. “We hadden eerder al besproken dat hij Michael voorbij zou laten als hij op kop reed na de pitstops, dus ik had hem niet eens iets moeten vertellen. Buiten dat, een coureur wordt betaald om bepaalde beslissingen te accepteren.”

“Ik heb het hem wel vijftig keer moeten opdragen, maar hij bleef weigeren tot de laatste bocht. En toen begon het publiek te fluiten. Schumacher gunde hem de hoogste trede op het podium en wij kregen als Ferrari een boete van 500.000 dollar wegens schending van het protocol.”