Sutton Images
Daan de Geus
9 maart 2017
Veel fans missen ze, maar een terugkeer naar de ruige, luide V10- of V12-motoren van vroeger zit er volgens FIA-president Jean Todt niet in.
“Maatschappelijk gezien is dat namelijk simpelweg niet acceptabel”, zo wordt Todt geciteerd in het FIA-tijdschrift AUTO. Dat bepaalde belanghebbenden in de Formule 1 de klok misschien wél graag terug willen draaien en dat soort motoren terug willen brengen, doet er daarbij niet toe, volgens Todt. “Als internationale autosportbond dragen wij de verantwoordelijkheid van het runnen van onze organisatie onder het toeziend oog van de gehele wereldwijde samenleving, en die zal zoiets nooit accepteren.” “Ik ben er bovendien zeker van dat veel van de motorfabrikanten in de Formule 1 er ook mee zouden stoppen als je zou zeggen dat je weer wil gaan rijden met de motoren van tien jaar geleden. Zij zouden daar niet achter staan en ik ben er van overtuigd dat in ieder geval drie van de vier motorleveranciers de Formule 1 dan vaarwel zouden zeggen”, betoogt Todt. Een ander punt dat Todt aankaart, zijn de kosten. De Formule 1 heeft ervoor gekozen in ieder geval tot en met 2020 vast te houden aan de huidige 1.6-liter hybride V6-turbokrachtbronnen. Daarna kan eventueel een andere motorformule geïntroduceerd worden, maar de ontwikkeling van compleet nieuwe krachtbronnen en bijbehorende technologie zou ontzettend veel geld kosten. “En we klagen nu al over de kosten van de Formule 1, die in mijn ogen ook absurd zijn.” Wat Todt verder denkt, is dat het alleen maar goed is voor de onderlinge competitie tussen de motorleveranciers als de motorformule niet op korte tijd weer compleet verandert. “Stabiliteit is namelijk essentieel om zoveel mogelijk onderlinge strijd te bevorderen.” Volgens de FIA-president is het verder wel belangrijk op tijd met een toekomstplan voor de Formule 1 te komen, waarbij de sport met z’n tijd mee moet gaan. “Het hart van de sport zal altijd hetzelfde blijven, maar je moet ook meegaan met ontwikkelingen in de maatschappij. Er wordt wereldwijd veel nadruk gelegd op klimaatverandering en milieuvervuiling en ik heb het gevoel dat het onze verantwoordelijkheid is onze rol daarin te spelen.” “Het klopt overigens dat één Formule 1-race minder slecht voor het milieu is dan een vlucht van Parijs naar New York, maar we moeten een voorbeeldfunctie vervullen. We kunnen het ons niet veroorloven onnodig slecht voor het milieu te zijn, want dat zendt een compleet verkeerde boodschap.”
“Maatschappelijk gezien is dat namelijk simpelweg niet acceptabel”, zo wordt Todt geciteerd in het FIA-tijdschrift AUTO. Dat bepaalde belanghebbenden in de Formule 1 de klok misschien wél graag terug willen draaien en dat soort motoren terug willen brengen, doet er daarbij niet toe, volgens Todt. “Als internationale autosportbond dragen wij de verantwoordelijkheid van het runnen van onze organisatie onder het toeziend oog van de gehele wereldwijde samenleving, en die zal zoiets nooit accepteren.” “Ik ben er bovendien zeker van dat veel van de motorfabrikanten in de Formule 1 er ook mee zouden stoppen als je zou zeggen dat je weer wil gaan rijden met de motoren van tien jaar geleden. Zij zouden daar niet achter staan en ik ben er van overtuigd dat in ieder geval drie van de vier motorleveranciers de Formule 1 dan vaarwel zouden zeggen”, betoogt Todt. Een ander punt dat Todt aankaart, zijn de kosten. De Formule 1 heeft ervoor gekozen in ieder geval tot en met 2020 vast te houden aan de huidige 1.6-liter hybride V6-turbokrachtbronnen. Daarna kan eventueel een andere motorformule geïntroduceerd worden, maar de ontwikkeling van compleet nieuwe krachtbronnen en bijbehorende technologie zou ontzettend veel geld kosten. “En we klagen nu al over de kosten van de Formule 1, die in mijn ogen ook absurd zijn.” Wat Todt verder denkt, is dat het alleen maar goed is voor de onderlinge competitie tussen de motorleveranciers als de motorformule niet op korte tijd weer compleet verandert. “Stabiliteit is namelijk essentieel om zoveel mogelijk onderlinge strijd te bevorderen.” Volgens de FIA-president is het verder wel belangrijk op tijd met een toekomstplan voor de Formule 1 te komen, waarbij de sport met z’n tijd mee moet gaan. “Het hart van de sport zal altijd hetzelfde blijven, maar je moet ook meegaan met ontwikkelingen in de maatschappij. Er wordt wereldwijd veel nadruk gelegd op klimaatverandering en milieuvervuiling en ik heb het gevoel dat het onze verantwoordelijkheid is onze rol daarin te spelen.” “Het klopt overigens dat één Formule 1-race minder slecht voor het milieu is dan een vlucht van Parijs naar New York, maar we moeten een voorbeeldfunctie vervullen. We kunnen het ons niet veroorloven onnodig slecht voor het milieu te zijn, want dat zendt een compleet verkeerde boodschap.”
Gerelateerd nieuws
Ben Sulayem vindt onverwachte bondgenoot in Wolff: ‘Ik zou nooit zo via de radio schelden’
17 december 2024 08:00 - Nieuws
Verstappen vervult zijn taakstraf: ‘Daar was hij bijzonder blij mee’
14 december 2024 12:00 - Nieuws
FOTOSERIE: Verstappen, Norris en meer nemen prijzen in ontvangst tijdens FIA-gala
14 december 2024 10:30 - Nieuws
Max Verstappen neemt vierde wereldbeker in ontvangst tijdens FIA-gala in Rwanda
13 december 2024 23:04 - Nieuws