De organisatie moet bewijzen dat een nieuw circuit genoeg mogelijkheden tot inhalen biedt. Pas daarna komt de baan op de kalender. Dit stelt Jean Todt voor.

Het is bij de FIA-voorzitter niet goed gevallen dat de slotrace van het seizoen, de absolute climax van een zeer spannend jaar, een gebrek aan actie kende. Zo kwamen de titelkandidaten Fernando Alonso en Mark Webber vast te zitten in verkeer.

Nu gaat het Todt er niet zozeer om dat juist twee van de vier kanshebbers geen rol van betekenis speelden, maar vooral om het gebrek aan actie in algemene zin. “Ik spreek als voorzitter van de FIA. Elkaar passeren moet onderdeel zijn van onze sport, maar dat ontbrak eraan in Abu Dhabi”, vertelt hij La Stampa.

“Kijk bijvoorbeeld naar het duel tussen Lewis Hamilton en Robert Kubica. Hamilton had na zijn pitstop nieuwe banden en zou in theorie twee seconden per ronde sneller moeten zijn dan Kubica. Toch heb ik geen inhaalactie gezien.”

Als het aan Todt ligt, onderneemt de FIA direct actie. “We bespreken het onderwerp 23 november als enkele commissies bij elkaar komen. Mijn idee is dat het aan zowel de auto's als de circuits ligt. We gaan enkele circuits evalueren en indien gewenst en mogelijk direct actie ondernemen. Ook volgt voortaan pas homologatie als banen op dit vlak aan onze eisen voldoen.”