Toen actieve F1-coureurs nog columns in tijdschriften hadden, Mark Webber vertelt
André Venema
6 oktober 2019
Mark Webber was vanaf 2003 vier jaar lang een gewaardeerd en uitgesproken columnist bij FORMULE 1. “Ik wilde de lezers vooral inzicht bieden in wat er in de Formule 1 gebeurt. Het ging me helemaal niet om geld.”
Mark, herinner je je nog hoe je columnist werd voor een bescheiden Nederlands Formule 1- magazine?
“Dat weet ik nog goed, ja. Een collega van je benaderde mij en vroeg of ik misschien columnist voor het blad wilde worden. Ik zou er wat zakgeld voor krijgen en we konden gewoon wat lol gaan maken: dat was de insteek. Ik dacht: waarom niet? Ik kon altijd goed opschieten met mensen uit de Benelux. Ik racete vaak op Zandvoort, in 1997 nog de Masters of Formula 3. Wat mij betreft had ik altijd een goede verstandhouding met de Nederlanders, vond het ook altijd leuk in Nederland te zijn. Ik had er wel naam gemaakt, dus het was voor beide partijen interessant.” Je bent altijd zeer uitgesproken geweest, of woog je je woorden?
“Ik ben een jongen uit de provincie, op het platteland opgegroeid. Mijn ouders zijn heel ongecompliceerd. Ik heb geleerd: wees altijd eerlijk, vertel de waarheid en mocht je daardoor in de problemen komen, dan ben je in elk geval met jezelf in het reine. Ik ben altijd zo open en eerlijk mogelijk geweest. Als je beroepscoureur wordt, is dat niet altijd even makkelijk. Je hebt een professioneel imago en werkt in een wereld waarin veel – ik zou nu een ander woord willen gebruiken, maar kan er geen bedenken – politiek wordt bedreven. Er gaan veel verhalen rond, het is een sport met erg veel belangen. Dan kan het weleens een uitdaging zijn om daar doorheen te moeten manoeuvreren.” Lees ook: Flashback ’99: Mark Webber vertelt over zijn ‘Mercedes-vluchten’ tijdens Le Mans ’99 Ben je rijk geworden van de columns?
Lacht hard. “Natuurlijk niet. Ik weet eerlijk gezegd niet eens meer wat ik kreeg. Het ging me ook helemaal niet om het geld, meer om mijn branding. Ik wilde de lezers met mijn persoonlijke mening meer informatie, structuur en authenticiteit bieden. Ik vertelde iets uit eigen ervaring, of had een mening over Michael Schumacher of welk onderwerp dan ook.” Hoe waren de reacties op je columns?
“Ik werd meteen geaccepteerd, zo voelde ik dat althans. Er stond destijds geen Nederlandse coureur op de grid, toch waren de fans gek van Formule 1. Ik kon niet geloven hoe gepassioneerd de Nederlandse fans waren: zo goed ingevoerd, zo gretig. En nu kunnen ze groot dromen met Max Verstappen, want hij wordt ooit wereldkampioen. Dat is een kwestie van tijd. Ik weet: je kunt in sport nooit garanties geven, maar Max heeft alles in huis om dat voor elkaar te krijgen.” Een uitgebreid gesprek met Mark Webber is terug te lezen in de nieuwste editie van FORMULE 1. Deze is hier na te bestellen. ..
“Dat weet ik nog goed, ja. Een collega van je benaderde mij en vroeg of ik misschien columnist voor het blad wilde worden. Ik zou er wat zakgeld voor krijgen en we konden gewoon wat lol gaan maken: dat was de insteek. Ik dacht: waarom niet? Ik kon altijd goed opschieten met mensen uit de Benelux. Ik racete vaak op Zandvoort, in 1997 nog de Masters of Formula 3. Wat mij betreft had ik altijd een goede verstandhouding met de Nederlanders, vond het ook altijd leuk in Nederland te zijn. Ik had er wel naam gemaakt, dus het was voor beide partijen interessant.” Je bent altijd zeer uitgesproken geweest, of woog je je woorden?
“Ik ben een jongen uit de provincie, op het platteland opgegroeid. Mijn ouders zijn heel ongecompliceerd. Ik heb geleerd: wees altijd eerlijk, vertel de waarheid en mocht je daardoor in de problemen komen, dan ben je in elk geval met jezelf in het reine. Ik ben altijd zo open en eerlijk mogelijk geweest. Als je beroepscoureur wordt, is dat niet altijd even makkelijk. Je hebt een professioneel imago en werkt in een wereld waarin veel – ik zou nu een ander woord willen gebruiken, maar kan er geen bedenken – politiek wordt bedreven. Er gaan veel verhalen rond, het is een sport met erg veel belangen. Dan kan het weleens een uitdaging zijn om daar doorheen te moeten manoeuvreren.” Lees ook: Flashback ’99: Mark Webber vertelt over zijn ‘Mercedes-vluchten’ tijdens Le Mans ’99 Ben je rijk geworden van de columns?
Lacht hard. “Natuurlijk niet. Ik weet eerlijk gezegd niet eens meer wat ik kreeg. Het ging me ook helemaal niet om het geld, meer om mijn branding. Ik wilde de lezers met mijn persoonlijke mening meer informatie, structuur en authenticiteit bieden. Ik vertelde iets uit eigen ervaring, of had een mening over Michael Schumacher of welk onderwerp dan ook.” Hoe waren de reacties op je columns?
“Ik werd meteen geaccepteerd, zo voelde ik dat althans. Er stond destijds geen Nederlandse coureur op de grid, toch waren de fans gek van Formule 1. Ik kon niet geloven hoe gepassioneerd de Nederlandse fans waren: zo goed ingevoerd, zo gretig. En nu kunnen ze groot dromen met Max Verstappen, want hij wordt ooit wereldkampioen. Dat is een kwestie van tijd. Ik weet: je kunt in sport nooit garanties geven, maar Max heeft alles in huis om dat voor elkaar te krijgen.” Een uitgebreid gesprek met Mark Webber is terug te lezen in de nieuwste editie van FORMULE 1. Deze is hier na te bestellen. ..