Voor elke Grand Prix bekijken we met coureur Tom Coronel het circuit waarop dat weekend wordt geracet. Dit keer Circuit Zandvoort, het asfaltlint aan de Noord-Hollandse kust waar komend weekend de Dutch Grand Prix wordt bestreden.
Wat daar gebeurt de laatste twee jaar, level 2.0. De zon, de organisatie. Ik zeg altijd: ‘Als Hongarije op de kaart staat, moet Zandvoort er ook op’. Daarom heb ik altijd in Zandvoort geloofd.
Weinig lucht
Het is een baan waar rijders weinig tijd krijgen. Weinig lucht krijgen. Hij is héél snel. Een Scheivlak, Kumho-bocht, is wel dat je zegt: oké, als je de Kumho twee kilometer per uur harder uitkomt, heb je die gratis tot aan het einde van de rechte stuk, de Tarzan in. Dus dat is bijzonder. Het Scheivlak naar boven op de hobbels maakt Zandvoort bijzonder, want het is best wel hobbelig. Je krijgt geen tijd, daarom zijn rijders vaak helemaal kapot na een race op Zandvoort.
(Tekst gaat door onder de afbeelding)
De Hugenholtz is wel heel bijzonder’
De laatste bochten zijn qua karakter wel wat anders door de verbouwing. De Luyendyk-bocht, de laatste, is makkelijk vol gas. Het is fijn dat DRS daardoor wat beter werkt en je dan buitenom in de Tarzan kan. Dat heeft die bocht gemaakt, maar het oude Bosuit was natuurlijk wel wat spannender met het hobbeltje in het midden. Dus het enige, als je het over nadeel en voordeel van DRS hebt, dankzij de kombocht werkt DRS beter, maar het nadeel is wel dat Bosuit/Luyendyk, dat ik die mis. Dat komt ook omdat ik Zandvoort zo goed ken. De Hugenholtz is wel heel bijzonder. Met verschillende lijnen en hoe je echt gekatapulteerd wordt richting het Scheivlak. Zo heftig… Iedere keer als je de Hugenholtz uitkomt denk je: hè, ik had eerder op het gas gemoeten. Omdat je zoveel compressie hebt…
Lees hier alles over de Dutch GP op Zandvoort
Hij is als race niet per se super spannend door het lastige inhalen, maar weet je, Zandvoort is voor ons natuurlijk legendarisch, door de show eromheen, de organisatie die het goed voor elkaar heeft. Ik vind dat er te veel commentaar is op Zandvoort. Kap eens met zeiken, wees een trots op wat we hier kunnen doen. En het allermooiste is natuurlijk dat Max Verstappen hier twee keer heeft gewonnen, dat je meer dan 100.000 man polonaise ziet lopen. Dit is voor mij echt een festival.
De Grand Prix van Nederland komt eraan en wij zijn er helemaal klaar voor! Pre-order alvast jouw exemplaar van de speciale Dutch Grand Prix editie van FORMULE 1 Magazine. Bestel hem nu en dan wordt hij op 3 augustus verstuurd, met gratis bezorging in heel Nederland! In deze editie alles wat je nodig hebt voor de race op Zandvoort, met onder andere:
- Exclusief! Max Verstappen over de toekomst, records, zijn raceteam en winnen
- Rob Kamphues brengt een ode aan zijn jeugdheld Jan Lammers
- Mister Zandvoort, Piet Keur: ‘Na de GP droeg iedereen op school een F1-teamjas’
- Overzichtelijke plattegrond en servicemap met het complete tijdschema
- Fotoreportage: Peter van Egmond over zijn jaren op Zandvoort
- Column Nelson Valkenburg
- En verder alles wat je moet weten over de Dutch Grand Prix 2023!