Top & Flop Brazilië 2019: Verstappen domineert, Gasly en Sainz verrassen
Motorsport Images
Laurens Stade
18 november 2019
Bij elke Grand Prix deelt FORMULE 1 cijfers uit aan de coureurs en licht er in Top & Flop een aantal uit. In Brazilië was er eigenlijk niet één topper aan te wijzen, maar zelfs drie. De flop mag in ieder geval duidelijk zijn.
Top
Max Verstappen, Red Bull. Start: 1, Finish: 1. Cijfer: 9.
Max Verstappen pakt zijn tweede poleposition, al beweert de Nederlander dat het zijn derde is, in Brazilië. Hij domineert de race al vanaf de start, waarbij hij al snel een gat slaat naar Hamilton. Dan volgt de eerste ronde aan pitstops en Hamilton kiest voor nog een set van de zachte band, Verstappen volgt. Bij zijn tweede pitstop gaat hij naar de mediums, net als Hamilton. Een supersnelle pitstop van 1,82 seconden, meteen een record, helpt de Nederlander om Hamilton achter zich te houden. Met de safetycar na de uitvalbeurt van Bottas kiest Red Bull er slim voor om Verstappen binnen te halen voor een gebruikte set van de zachte band. Bij de herstart haalt Verstappen de zesvoudig wereldkampioen op een fraaie wijze buitenom in voor de eerste plaats en verdwijnt daarna aan de horizon. ”Dat was echt een supermooie actie”, zegt Verstappen zelf. Er was geen betere strategie nodig om Hamilton verslaan: Verstappen doet het puur op vermogen en domineert in Brazilië, waarmee hij goede zaken doet in het kampioenschap in de strijd om de derde plaats. Hij heeft nu elf punten voorsprong op Leclerc, waar het eerst nog een achterstand was van veertien punten. Pierre Gasly, Toro Rosso. Start: 6, Finish: 2. Cijfer: 9.
Briljant. Dat is hoe de race van Gasly te omschrijven valt. Na een lastige periode bij Red Bull pakt hij met nota bene de Toro Rosso zijn allereerste podium. In de absolute slotfase houdt hij zelfs Hamilton achter zich. Carlos Sainz, McLaren. Start: 20, Finish: 3. Cijfer: 9.
Starten vanaf de allerlaatste plaats om dan alsnog op het podium te komen: een gemak voor de topteams, een megaprestatie voor Carlos Sainz. Hij komt als vierde over de streep maar erft het podium van Hamilton dankzij een straf. Flop
Sebastian Vettel, Ferrari. Start: 2, Uitgevallen. Cijfer: 4.
Opnieuw maakt Ferrari het niet waar in de race en het komt in Brazilië zelfs tot het dieptepunt van dit seizoen. Vettel moet bij de start Hamilton aan zich voorbij laten. Hij kan het tempo vooraan niet helemaal volgen en rijdt een lange tijd rond op de derde plaats. Uiteindelijk pakt de strategie van de Duitser niet al te best uit en ziet hij in ronde 66 van de 71 zijn teamgenoot voorbij schieten in bocht 1. Vettel heeft dan de betere exit en probeert meteen te pareren maar dat gaat hopeloos fout: Vettel duwt Leclerc naar buiten maar de linker achterkant van de Duitser komt tegen de rechter voorkant van de Monegask. Het gevolg: Leclerc loopt schade aan zijn voorwielophanging en een lekke band op, terwijl Vettel met een lekke band zijn auto aan de kant moet zetten. Een dubbele uitvalbeurt voor Ferrari, en opvallend genoeg grijpt het team niet in over de boordradio’s voorafgaand aan het gevecht en het contact. Het ging op dat moment al niet meer om een podiumplaats, maar het drama is compleet: ”Wat is hij aan het doen? Mijn God, moet dat nou zo?”, vraagt Vettel zich af. Charles Leclerc, Ferrari. Start: 14, Uitgevallen. Cijfer: 5.
De prima opmars van Leclerc, die vanwege een gridstraf vanaf de veertiende plaats start, komt tot een einde wanneer Leclerc en Vettel elkaar raken. Beide coureurs kunnen hun weg niet vervolgen, Leclerc is verbaasd: ”Wat is dit in hemelsnaam?” Romain Grosjean, Haas. Start: 7, Finish: 13. Cijfer: 5.
Zo fantastisch als de kwalificatie is voor Grosjean, zo teleurstellend mag het genoemd worden dat het team opnieuw geen punten scoort. Grosjean eindigt zelfs achter zijn teamgenoot, die in de rondte getikt wordt door Ricciardo. De complete ‘Top & Flop’, inclusief rapportcijfers voor alle twintig coureurs, lees je in de rubriek ‘Team voor team’ in FORMULE 1. Het nieuwe nummer, over de Grand Prix van Brazilië, ligt donderdag 21 november in de winkel en bij abonnees in de brievenbus.
Max Verstappen, Red Bull. Start: 1, Finish: 1. Cijfer: 9.
Max Verstappen pakt zijn tweede poleposition, al beweert de Nederlander dat het zijn derde is, in Brazilië. Hij domineert de race al vanaf de start, waarbij hij al snel een gat slaat naar Hamilton. Dan volgt de eerste ronde aan pitstops en Hamilton kiest voor nog een set van de zachte band, Verstappen volgt. Bij zijn tweede pitstop gaat hij naar de mediums, net als Hamilton. Een supersnelle pitstop van 1,82 seconden, meteen een record, helpt de Nederlander om Hamilton achter zich te houden. Met de safetycar na de uitvalbeurt van Bottas kiest Red Bull er slim voor om Verstappen binnen te halen voor een gebruikte set van de zachte band. Bij de herstart haalt Verstappen de zesvoudig wereldkampioen op een fraaie wijze buitenom in voor de eerste plaats en verdwijnt daarna aan de horizon. ”Dat was echt een supermooie actie”, zegt Verstappen zelf. Er was geen betere strategie nodig om Hamilton verslaan: Verstappen doet het puur op vermogen en domineert in Brazilië, waarmee hij goede zaken doet in het kampioenschap in de strijd om de derde plaats. Hij heeft nu elf punten voorsprong op Leclerc, waar het eerst nog een achterstand was van veertien punten. Pierre Gasly, Toro Rosso. Start: 6, Finish: 2. Cijfer: 9.
Briljant. Dat is hoe de race van Gasly te omschrijven valt. Na een lastige periode bij Red Bull pakt hij met nota bene de Toro Rosso zijn allereerste podium. In de absolute slotfase houdt hij zelfs Hamilton achter zich. Carlos Sainz, McLaren. Start: 20, Finish: 3. Cijfer: 9.
Starten vanaf de allerlaatste plaats om dan alsnog op het podium te komen: een gemak voor de topteams, een megaprestatie voor Carlos Sainz. Hij komt als vierde over de streep maar erft het podium van Hamilton dankzij een straf. Flop
Sebastian Vettel, Ferrari. Start: 2, Uitgevallen. Cijfer: 4.
Opnieuw maakt Ferrari het niet waar in de race en het komt in Brazilië zelfs tot het dieptepunt van dit seizoen. Vettel moet bij de start Hamilton aan zich voorbij laten. Hij kan het tempo vooraan niet helemaal volgen en rijdt een lange tijd rond op de derde plaats. Uiteindelijk pakt de strategie van de Duitser niet al te best uit en ziet hij in ronde 66 van de 71 zijn teamgenoot voorbij schieten in bocht 1. Vettel heeft dan de betere exit en probeert meteen te pareren maar dat gaat hopeloos fout: Vettel duwt Leclerc naar buiten maar de linker achterkant van de Duitser komt tegen de rechter voorkant van de Monegask. Het gevolg: Leclerc loopt schade aan zijn voorwielophanging en een lekke band op, terwijl Vettel met een lekke band zijn auto aan de kant moet zetten. Een dubbele uitvalbeurt voor Ferrari, en opvallend genoeg grijpt het team niet in over de boordradio’s voorafgaand aan het gevecht en het contact. Het ging op dat moment al niet meer om een podiumplaats, maar het drama is compleet: ”Wat is hij aan het doen? Mijn God, moet dat nou zo?”, vraagt Vettel zich af. Charles Leclerc, Ferrari. Start: 14, Uitgevallen. Cijfer: 5.
De prima opmars van Leclerc, die vanwege een gridstraf vanaf de veertiende plaats start, komt tot een einde wanneer Leclerc en Vettel elkaar raken. Beide coureurs kunnen hun weg niet vervolgen, Leclerc is verbaasd: ”Wat is dit in hemelsnaam?” Romain Grosjean, Haas. Start: 7, Finish: 13. Cijfer: 5.
Zo fantastisch als de kwalificatie is voor Grosjean, zo teleurstellend mag het genoemd worden dat het team opnieuw geen punten scoort. Grosjean eindigt zelfs achter zijn teamgenoot, die in de rondte getikt wordt door Ricciardo. De complete ‘Top & Flop’, inclusief rapportcijfers voor alle twintig coureurs, lees je in de rubriek ‘Team voor team’ in FORMULE 1. Het nieuwe nummer, over de Grand Prix van Brazilië, ligt donderdag 21 november in de winkel en bij abonnees in de brievenbus.
Gerelateerd nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
‘Niet Guanyu Zhou, maar Arthur Leclerc op de reservebank bij Ferrari’
20 november 2024 11:30 - Nieuws