Top&Flop: Ricciardo bevestigt Renault-progressie, foutenfestival voor Vettel en Räikkönen
Motorsport Images
Daan de Geus
9 september 2019
Bij elke Grand Prix deelt FORMULE 1 cijfers uit aan de coureurs en licht er in Top & Flop een aantal uit. Het is Jantje lacht, Jantje huilt voor Ferrari en een eervolle vermelding voor Daniel Ricciardo.
Daniel Ricciardo Start: 5, finish: 4 Cijfer: 10
Dit is de Ricciardo uit zijn Red Bull-jaren! Renault gaat lekker op het razendsnelle Monza en Ricciardo herkent de kans die dit hem biedt niet alleen, maar grijpt deze met beide handen (en een grote grijns op zijn gezicht) aan. De Aussie houdt teamgenoot Hülkenberg er feitelijk het hele weekend onder en heeft de Duitser, nadat die hem bij de start verschalkt, daarna weer snel onder de duim. Renaults beste kwalificatie van het jaar wordt gevolgd door de beste race van het seizoen. Sterker: het is veruit de beste score sinds Renaults Formule 1-rentree in 2016. De 22 punten helpen het naar de vijfde plek in het WK, met ineens weer zicht op nummer vier McLaren. Belangrijker dan dat is het perspectief dat het resultaat biedt. “Dit resultaat is een statement”, zegt Ricciardo niet voor niets. Natuurlijk, het is niet zo dat alle problemen ineens zijn opgelost, maar Monza onderstreept zijn claim dat Renault de motor flink verbeterd heeft. Het chassis vereist nog werk, maar Ricciardo hoopt hoe dan ook dat Renault dit momentum kan meenemen. De lach is terug, het optimisme ook. Charles Leclerc Start: 1, finish: 1 Cijfer: 9
Schoonheidsfoutjes, op meer valt Leclerc niet te betrappen. De Monegask houdt het hoofd koel genoeg onder druk van de Mercedessen en drukt zijn stempel steeds steviger op de Scuderia. Lewis Hamilton Start: 2, finish: 3 Cijfer: 8
Hamilton vormt zowel in de kwalificatie als race het grootste gevaar voor Leclerc. Hij geniet van het gevecht, maar zijn eigen (kleine) slippertje kost hem uiteindelijk zijn zegekansen én P2. Romain Grosjean Start: 13, finish: 16 Cijfer: 5
De Haas is een onberekenbare bolide, en Grosjean een wisselvallige coureur. Ook op Monza is hij bij vlagen snel, maar in de kwalificatie net niet snel genoeg om teamgenoot Magnussen te kloppen en uit Q1 te komen. In het gedrang wordt hij geraakt bij de start, wat de balans beïnvloedt. Slecht nieuws voor de fijngevoelige Fransman, die daarop (en daardoor?) tien ronden later op eigen gelegenheid spint in Ascari. Hij gebruikt de dan nodige pitstop om behalve banden te wisselen ook de balans aan te pakken, maar het mag niet baten en hij finisht kansloos zestiende. Volgens teambaas Günther Steiner was Haas ook gewoon traag in Italië, maar de tijd begint zo verder en verder te dringen voor de voor zijn Formule 1-toekomst vechtende Grosjean. De 33-jarige veteraan ligt – zeker voor iemand met 157 starts achter zijn naam – nog altijd te vaak met zijn auto, collega’s of zichzelf overhoop. Lijkt, met Hülkenberg die aan de poort rammelt bij Haas, te moeten hopen op het geduld en de loyaliteit van Steiner of een opening bij Alfa Romeo. Anders wordt het de Formule E. Kimi Räikkönen Start uit pitstraat, finish: 15 Cijfer: 5
Räikkönen crasht zowel in VT1 als de kwalificatie: zeldzame foutjes van de normaal zo koele Fin. Rijdt een verloren race doordat het team hem vanuit de pits op de verkeerde banden laat starten. Sebastian Vettel Start: 4, finish: 13 Cijfer: 4
De viervoudig wereldkampioen beschadigt zijn toch al geschonden blazoen met een domme spin en ronduit stomme manier van onveilig terugkomen op de baan. Staat onder hoogspanning. De complete ‘Top & Flop’, inclusief rapportcijfers voor alle twintig coureurs, lees je in de rubriek ‘Team voor team’ in FORMULE 1. Het nieuwe nummer, over de Grands Prix van België en Italië, ligt vrijdag 13 september in de winkel en bij abonnees in de brievenbus.
Dit is de Ricciardo uit zijn Red Bull-jaren! Renault gaat lekker op het razendsnelle Monza en Ricciardo herkent de kans die dit hem biedt niet alleen, maar grijpt deze met beide handen (en een grote grijns op zijn gezicht) aan. De Aussie houdt teamgenoot Hülkenberg er feitelijk het hele weekend onder en heeft de Duitser, nadat die hem bij de start verschalkt, daarna weer snel onder de duim. Renaults beste kwalificatie van het jaar wordt gevolgd door de beste race van het seizoen. Sterker: het is veruit de beste score sinds Renaults Formule 1-rentree in 2016. De 22 punten helpen het naar de vijfde plek in het WK, met ineens weer zicht op nummer vier McLaren. Belangrijker dan dat is het perspectief dat het resultaat biedt. “Dit resultaat is een statement”, zegt Ricciardo niet voor niets. Natuurlijk, het is niet zo dat alle problemen ineens zijn opgelost, maar Monza onderstreept zijn claim dat Renault de motor flink verbeterd heeft. Het chassis vereist nog werk, maar Ricciardo hoopt hoe dan ook dat Renault dit momentum kan meenemen. De lach is terug, het optimisme ook. Charles Leclerc Start: 1, finish: 1 Cijfer: 9
Schoonheidsfoutjes, op meer valt Leclerc niet te betrappen. De Monegask houdt het hoofd koel genoeg onder druk van de Mercedessen en drukt zijn stempel steeds steviger op de Scuderia. Lewis Hamilton Start: 2, finish: 3 Cijfer: 8
Hamilton vormt zowel in de kwalificatie als race het grootste gevaar voor Leclerc. Hij geniet van het gevecht, maar zijn eigen (kleine) slippertje kost hem uiteindelijk zijn zegekansen én P2. Romain Grosjean Start: 13, finish: 16 Cijfer: 5
De Haas is een onberekenbare bolide, en Grosjean een wisselvallige coureur. Ook op Monza is hij bij vlagen snel, maar in de kwalificatie net niet snel genoeg om teamgenoot Magnussen te kloppen en uit Q1 te komen. In het gedrang wordt hij geraakt bij de start, wat de balans beïnvloedt. Slecht nieuws voor de fijngevoelige Fransman, die daarop (en daardoor?) tien ronden later op eigen gelegenheid spint in Ascari. Hij gebruikt de dan nodige pitstop om behalve banden te wisselen ook de balans aan te pakken, maar het mag niet baten en hij finisht kansloos zestiende. Volgens teambaas Günther Steiner was Haas ook gewoon traag in Italië, maar de tijd begint zo verder en verder te dringen voor de voor zijn Formule 1-toekomst vechtende Grosjean. De 33-jarige veteraan ligt – zeker voor iemand met 157 starts achter zijn naam – nog altijd te vaak met zijn auto, collega’s of zichzelf overhoop. Lijkt, met Hülkenberg die aan de poort rammelt bij Haas, te moeten hopen op het geduld en de loyaliteit van Steiner of een opening bij Alfa Romeo. Anders wordt het de Formule E. Kimi Räikkönen Start uit pitstraat, finish: 15 Cijfer: 5
Räikkönen crasht zowel in VT1 als de kwalificatie: zeldzame foutjes van de normaal zo koele Fin. Rijdt een verloren race doordat het team hem vanuit de pits op de verkeerde banden laat starten. Sebastian Vettel Start: 4, finish: 13 Cijfer: 4
De viervoudig wereldkampioen beschadigt zijn toch al geschonden blazoen met een domme spin en ronduit stomme manier van onveilig terugkomen op de baan. Staat onder hoogspanning. De complete ‘Top & Flop’, inclusief rapportcijfers voor alle twintig coureurs, lees je in de rubriek ‘Team voor team’ in FORMULE 1. Het nieuwe nummer, over de Grands Prix van België en Italië, ligt vrijdag 13 september in de winkel en bij abonnees in de brievenbus.