Lees ook: Jock Clear gaat naast Leclerc ook Mick Schumacher bijstaan als driver coach “In de tussentijd zijn wij met onze auto onder radar gebleven. Men dacht dat we zo goed waren door onze sterke motor. Maar onze auto is aerodynamisch gezien ook echt wel heel goed”, sneert Allison. “Maar even serieus. Ieder team heeft zijn koers gekozen, of ze Newey nou gekopieerd hebben of niet. Om van een filosofie af te stappen is niet zonder risico.” (Tekst gaat verder onder foto)
Topontwerper Mercedes grapt: ‘Iedereen kopieert Adrian Newey maar wij zijn ook best snel’
Racepictures
Sjaak Willems
5 januari 2021
Toen Red Bull-ontwerper Adrian Newey de ‘hoge kont’ introduceerde en kampioenschappen won, werd de hoge rake van de auto ook gekopieerd door de rest van het veld. Zo gaat dat vaak maar het heeft lang geduurd voordat de lange wielbasis van recordkampioen Mercedes werd overgenomen. En dat is de schuld van de media, grapt Mercedes-ontwerper James Allison.
Het concept werd door de Zilverpijlen geïntroduceerd in 2017 en gaandeweg geperfectioneerd tot de W11, de ultieme Mercedes van vorig jaar. “Ik denk dat er twee redenen zijn waarom dat niet vaak gekopieerd is”, vertelt Allison aan het Duitse Auto Motor und Sport. “De media is heel goed in het ophemelen van Adrian Newey, hij bouwt volgens jullie het beste chassis en dat heeft iedereen ervan overtuigd om hem te kopiëren.”
Lees ook: Jock Clear gaat naast Leclerc ook Mick Schumacher bijstaan als driver coach “In de tussentijd zijn wij met onze auto onder radar gebleven. Men dacht dat we zo goed waren door onze sterke motor. Maar onze auto is aerodynamisch gezien ook echt wel heel goed”, sneert Allison. “Maar even serieus. Ieder team heeft zijn koers gekozen, of ze Newey nou gekopieerd hebben of niet. Om van een filosofie af te stappen is niet zonder risico.” (Tekst gaat verder onder foto)
Lees ook: Jock Clear gaat naast Leclerc ook Mick Schumacher bijstaan als driver coach “In de tussentijd zijn wij met onze auto onder radar gebleven. Men dacht dat we zo goed waren door onze sterke motor. Maar onze auto is aerodynamisch gezien ook echt wel heel goed”, sneert Allison. “Maar even serieus. Ieder team heeft zijn koers gekozen, of ze Newey nou gekopieerd hebben of niet. Om van een filosofie af te stappen is niet zonder risico.” (Tekst gaat verder onder foto)
Gerelateerd nieuws
VT1 GP Las Vegas: Weinig grip, snel Mercedes en vijfde plek Verstappen
22 november 2024 04:34 - GP Las Vegas
Dit zijn de manieren waarop Max Verstappen in Las Vegas wereldkampioen kan worden
21 november 2024 16:12 - GP Las Vegas
Hamilton geeft toe: ‘Ik wilde Mercedes na Brazilië al verlaten’
21 november 2024 14:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas