Topteams spreken verder over klantenauto’s
Daan de Geus
6 juni 2015
De topteams hebben op de vrijdag in Canada verder gesproken over klantenauto’s én over wat ze vinden dat er per 2017 qua uiterlijk aan de bolides moet veranderen.
Dat berichten Motorsport.com en Auto, Motor und Sport. Volgens eerstgenoemde publicatie kwamen McLaren, Mercedes, Red Bull en Ferrari op initiatief van McLaren-topman Ron Dennis bij elkaar. Williams en Force India, de twee andere teams die zitting hebben in de zogenaamde Strategy Group – waar ook de FIA en FOM in vertegenwoordigd zijn – waren er niet bij, terwijl FIA-topman Charlie Whiting er was namens de autosportbond.
Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff was de bijeenkomst bedoeld om een vervolg te geven aan de meest recente Strategy Group vergadering, van half mei. Daarin werden deze thema’s immers ook al besproken. Er werden daarna overigens ook plannen gepresenteerd om het bijtanken terug te brengen en teams vrijere bandenkeuze te geven, maar deze voorstellen lijken inmiddels weer zo goed al afgeschoten te zijn.
Motorsport.com bericht echter dat de Strategy Group wel echt werk wil maken van het leveren van klantenauto’s aan wat ze ‘franchise-teams’ noemen. “We hebben gesproken over de verschillende manieren om daar invulling aan te geven”, bevestigt Wolff. “Het was een nuttige vergadering. Dit is een voorstel dat goed uitgedacht moet worden, want het is in essentie een reddingsplan voor als er nog één of twee teams ten onder gaan.”
“Niemand wil in een situatie komen te zitten waarin er straks nog maar achttien of zestien auto’s op de grid staan, dus we hopen de Formule 1 met dit plan betaalbaarder te maken. We gaan eigenlijk het liefst op de huidige weg verder, waarbij elk team als constructeur opereert, maar moeten verantwoordelijk genoeg zijn om dit plan achter de hand te hebben, wat dan ook de reden is dat we veel praktische zaken besproken hebben.”
Wolff beklemtoont daarbij dat de grote renstallen geen ‘junior teams’ willen hebben en hij geeft verder aan dat het plan van Bernie Ecclestone om een derde partij chassis’ en motoren te laten leveren en die als een soort GP1- of ‘Super GP2’-auto’s mee te laten doen, van tafel is: “We gaan liever vooruit met een model waarbij de grote teams leverancier worden van kleine renstallen die daar behoefte aan hebben. Ook Bernie wil dat nu.”
Uiterlijk
Auto, Motor und Sport meldt verder dat er wat betreft het veranderen van het uiterlijk van de auto’s, wat tevens per 2017 moet gebeuren, gesproken is over de introductie van bredere banden en bolides. De Pirelli’s waar nu mee wordt gereden, zijn 38 centimeter breed, wat naar 42 centimeter zou moeten gaan. De auto’s zelf zouden daarnaast van de huidige 180 centimeter breedte naar 200 moeten uitdijen. Ook over de look en aerodynamica is gesproken, maar nog geen consensus bereikt. “Wat het lastig maakt, is dat mooie auto’s niet per se snel zijn”, waarschuwt Wolff. “We moeten dus opletten dat we een goede balans vinden tussen functie en uiterlijk.”
Auto, Motor und Sport meldt verder dat er wat betreft het veranderen van het uiterlijk van de auto’s, wat tevens per 2017 moet gebeuren, gesproken is over de introductie van bredere banden en bolides. De Pirelli’s waar nu mee wordt gereden, zijn 38 centimeter breed, wat naar 42 centimeter zou moeten gaan. De auto’s zelf zouden daarnaast van de huidige 180 centimeter breedte naar 200 moeten uitdijen. Ook over de look en aerodynamica is gesproken, maar nog geen consensus bereikt. “Wat het lastig maakt, is dat mooie auto’s niet per se snel zijn”, waarschuwt Wolff. “We moeten dus opletten dat we een goede balans vinden tussen functie en uiterlijk.”
Gerelateerd nieuws
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Norris over naderend titelgevecht: ‘Red Bull vormt geen bedreiging meer’
20 november 2024 16:00 - Nieuws
‘Niet Guanyu Zhou, maar Arthur Leclerc op de reservebank bij Ferrari’
20 november 2024 11:30 - Nieuws