Toro Rosso: ‘LMP1-ervaring Hartley van meerwaarde in hybride-tijdperk’
Sutton Images
Daan de Geus
23 april 2018
Brendon Hartley’s jarenlange ervaring in het World Endurance Championship geeft hem volgens Toro Rosso een unieke kijk op zaken als het sparen van banden en brandstof en gebruiken van hybride-energie.
In het huidige hybride-tijdperk zijn dat allemaal belangrijke punten, en hoewel Hartley’s ervaring uit het WEC “niet direct overdraagbaar is”, zoals technisch directeur James Key het tegenover Autosport omschrijft, denkt hij wel dat dit de Nieuw-Zeelander er een frisse en unieke blik op geeft. “De techniek in de Formule 1 en het WEC is namelijk te verschillend, dus ik heb het dan meer over het proces en hoe je er naar kijkt”, vervolgt Key. “Hij biedt dus zeker waardevolle inzichten in dit soort zaken”, zegt Key over Hartley. “Het is input die we niet zouden hebben gehad als we een ‘gewone’ coureur hadden gehad die alleen maar in éénzitters heeft gereden en er op de ‘standaard’ manier naar kijkt.” Volgens de technisch directeur heeft Toro Rosso er als team veel aan, maar motorleverancier Honda natuurlijk ook. Hartley’s teamgenoot Pierre Gasly heeft op dat vlak ook iets unieks te bieden: hij racete in 2017 met Honda in de Japanse Super Formula en heeft eerder al aangegeven dat zijn ervaringen daar hem helpen in de communicatie en het werken met Toro Rosso’s nieuwe motorleverancier.
In het huidige hybride-tijdperk zijn dat allemaal belangrijke punten, en hoewel Hartley’s ervaring uit het WEC “niet direct overdraagbaar is”, zoals technisch directeur James Key het tegenover Autosport omschrijft, denkt hij wel dat dit de Nieuw-Zeelander er een frisse en unieke blik op geeft. “De techniek in de Formule 1 en het WEC is namelijk te verschillend, dus ik heb het dan meer over het proces en hoe je er naar kijkt”, vervolgt Key. “Hij biedt dus zeker waardevolle inzichten in dit soort zaken”, zegt Key over Hartley. “Het is input die we niet zouden hebben gehad als we een ‘gewone’ coureur hadden gehad die alleen maar in éénzitters heeft gereden en er op de ‘standaard’ manier naar kijkt.” Volgens de technisch directeur heeft Toro Rosso er als team veel aan, maar motorleverancier Honda natuurlijk ook. Hartley’s teamgenoot Pierre Gasly heeft op dat vlak ook iets unieks te bieden: hij racete in 2017 met Honda in de Japanse Super Formula en heeft eerder al aangegeven dat zijn ervaringen daar hem helpen in de communicatie en het werken met Toro Rosso’s nieuwe motorleverancier.
Gerelateerd nieuws
Button blikt terug op zijn succesvolste F1-seizoen: ‘Het was geen sprookje’
09 november 2024 15:00 - Nieuws
Overtreding kostenplafond: FIA heeft Honda en Alpine flinke boetes opgelegd
30 oktober 2024 10:00 - Nieuws
Honda verwacht conflicten met Newey bij Aston Martin: ‘Visies komen niet altijd overeen’
24 oktober 2024 17:02 - Nieuws