In Hongarije reed Scuderia Toro Rosso zijn honderdste grand prix. De Italiaanse formatie begon als kloon van Red Bull Racing, maar redt zich nu prima zonder de ontwerpen van de grote broer.

Red Bull nam het Formule 1-team in 2005 tijdens het weekend van de Belgische Grand Prix over van Paul Stoddart. Het bedrijf van Dietrich Mateschitz doopte Minardi om tot Scuderia Toro Rosso en Red Bull was binnen een jaar vertegenwoordigd met twee F1-teams.

Was dat wel te betalen? Het was een vraag die menigeen bezighield in de winter van 2005 op 2006. Bij de presentatie van de eerste Toro Rosso,  de STR-01, werd echter alles duidelijk. Hoewel teams geen auto mochten leveren aan andere formaties deden Red Bull en Toro Rosso dat toch. Via een maas in het reglement. De auto’s werden namelijk niet ontworpen door Red Bull Racing, maar door Red Bull Technology. Op die wijze kon Toro Rosso met een nagenoeg identieke auto aan de start verschijnen.

Sinds vorig jaar mag dat niet meer, maar toch houdt het voormalige Minardi zich prima staande in de topklasse van de autosport. In Hongarije werd dat tijdens de jublieumrace van de formatie uit Faenza nogmaals bewezen: zowel Sébastien Buemi als Jaime Alguersuari finishte in de punten.

“Toen we begonnen werden er andere dingen van het team geëist”, herinnert teambaas Franz Tost zich in een gesprek met Formula1.com. “Eerst reden we met auto’s die in Engeland werden ontworpen, en opereerde het team vanuit Faenza in Italië. Vervolgens veranderden de regels en moest elk F1-team een constructeur zijn. Daardoor moesten we voor een infrastructuur in de fabriek zorgen zodat we zelf auto’s konden maken. Dat bouwen we nog altijd op, en elke dag zijn er wel problemen.”

Toro Rosso heeft alleen op het gebied van promotie en marketing nog met Red Bull Racing te maken. “We zijn, wat betreft de auto, een volledig onafhankelijk team. Samen met Red Bull hebben we een marketingafdeling. We werken op dat gebied dus intensief samen. Voor de rest moeten we alles zelf doen.”

Dat gaat niet helemaal op voor de rijderskeuze. Het is vooral energiedrankjesfirma Red Bull dat bepaalt wie er voor Toro Rosso racen. En zo werkte Tost in 2007 en 2008 samen met Sebastian Vettel. Er zijn slechtere coureurs waar je als Toro Rosso mee zal samenwerken.

“Toen hij bij ons kwam had hij natuurlijk al de nodige ervaring. Een echte rookie was hij nou niet bepaald”, stelt Tost. “Hij was testrijder voor BMW Sauber en had al een race gereden waarin hij een punt pakte. Vervolgens kwam hij bij ons en had hij voor Toro Rosso-maatstaven veel ervaring. Dat bleek wel in het eerste volledige seizoen dat hij bij ons reed. Hij won toen de Italiaanse GP.”

Tost verwacht niet dat hij een tweede Vettel tegen het lijf zal lopen. “Die vind je nooit meer. Dat geldt ook voor de nieuwe Michael Schumacher of Ayrton Senna. Die vind je niet. Het is voor een debuterende F1-coureur van fundamenteel belang dat hij ontdekt wat hij kan. Vettel werd kampioen omdat hij zichzelf ontdekte. Hij kwam er zelf achter wat zijn capaciteiten en potentieel waren. Zijn omgeving kan alleen maar helpen door voor de juiste omgeving te zorgen.”

De twee huidige Toro Rosso-coureurs, Alguersuari en Buemi, zitten volgens Tost nog in het ontdekkingsproces. “Ze boeken vooruitgang. Dat was in de afgelopen races wel te zien”, stelt de Oostenrijker. “Ik ben benieuwd hoe ze het in de slotfase van het seizoen doen. Aan het einde van het jaar gaan we in gesprek met Red Bull om de coureurs voor 2012 te bepalen.”