Toro Rosso staat versteld van tegenvallende prestaties
Jeffrey van der Werf
29 augustus 2016
Na een sterk tegenvallende Grand Prix van België zeggen Carlos Sainz en Daniil Kvyat niet te weten wat de oorzaak is van de vormdip van Toro Rosso. Het team heeft moeite de naaste concurrentie bij te houden en is gezakt naar de zevende plaats in het constructeurskampioenschap.
Carlos Sainz moest de race op Spa-Francorchamps voortijdig beëindigen na een lekke band en beschadigd chassis. Daniil Kvyat had het tijdens de race moeilijk om naar voren te komen en finishte op een veertiende positie.
Voor aanvang van het seizoen was al duidelijk dat het team het moeilijk zou krijgen, vanwege de 2015 Ferrari-motor die achterin ligt. Waar concurrenten ook hun motor zien verbeteren als het seizoen vordert, moet Toro Rosso het vooral hebben van upgrades aan het chassis. Daarmee kan het gebrek aan topsnelheid nu echter niet meer worden gecompenseerd.
“In Hockenheim brachten we een upgrade, maar al sinds Hongarije presteren we niet zoals zou moeten”, verklaart Sainz. “Als we naar de data kijken, blijkt dat we in de bochten niet meer zo goed presteren als voorheen. Het team doet onderzoek, hopelijk kunnen we met een oplossing komen.”
Moeilijk te begrijpen
“Ik leg de schuld niet bij het aerodynamische pakket. Voor hetzelfde geld is het iets wat we niet kunnen zien in de data. Net zoals de banden van Pirelli, kan aerodynamica soms moeilijk te begrijpen zijn.” Ook voor teamgenoot Daniil Kvyat is het probleem onduidelijk. “Ik heb er geen uitleg voor, en de engineers hebben maar weinig tijd tussen de races door. Ze zullen echter hun best doen om te analyseren en met een oplossing te komen. Normaal gesproken maken we tijd goed in de bochten, maar nu verliezen we overal constant tijd.” Toro Rosso stond na vijf races in het kampioenschap nog op een keurige vijfde plek, maar zag sindsdien concurrent Force India langszij komen en het gat naar McLaren kleiner worden. Na de Grand Prix van België veroverde McLaren de zesde plek en vindt Toro Rosso zichzelf nu terug op een zevende plek in het WK.
“Ik leg de schuld niet bij het aerodynamische pakket. Voor hetzelfde geld is het iets wat we niet kunnen zien in de data. Net zoals de banden van Pirelli, kan aerodynamica soms moeilijk te begrijpen zijn.” Ook voor teamgenoot Daniil Kvyat is het probleem onduidelijk. “Ik heb er geen uitleg voor, en de engineers hebben maar weinig tijd tussen de races door. Ze zullen echter hun best doen om te analyseren en met een oplossing te komen. Normaal gesproken maken we tijd goed in de bochten, maar nu verliezen we overal constant tijd.” Toro Rosso stond na vijf races in het kampioenschap nog op een keurige vijfde plek, maar zag sindsdien concurrent Force India langszij komen en het gat naar McLaren kleiner worden. Na de Grand Prix van België veroverde McLaren de zesde plek en vindt Toro Rosso zichzelf nu terug op een zevende plek in het WK.