Toro Rosso valt terug en valt tegen
Daan de Geus
3 november 2013
Daniel Ricciardo had gehoopt vanaf de negende plek op de grid een punt te scoren, maar finishte slechts als zestiende. Teamgenoot Jean-Éric Vergne reed lang in de toptien rond, maar viel terug tot P17.
“Dit was niet de race waar ik op had gehoopt”, resumeert Ricciardo, wiens dramatische start de rest van zijn wedstrijd een verloren zaak maakte: “Terugkomen van een slechte start is erg moeilijk in de Formule 1, en ik viel door het gedrang in de eerste bocht helaas terug tot in een hele groep auto’s die op de grid nog achter me stond.”
“Vanaf dat moment was mijn race zo goed als voorbij, want ons racetempo is op het moment niet sterk genoeg om ons weer terug in de toptien te werken als dit soort dingen gebeuren. We moeten de data van vandaag dus goed nakijken, zodat we kunnen nagaan wat er verkeerd ging en dat voortaan kunnen voorkomen. Zolang we goede starts maken, doen we doorgaans immers mee om de punten.”
Vergne
Teammakker Vergne had gehoopt met een gokje in de punten te kunnen eindigen, maar zijn éénstopsstrategie betaalde zich niet uit. “We schakelden tijdens de race over naar een éénstopper en ik heb daardoor voor een groot deel van de Grand Prix in de punten gereden, maar het lukte jammer genoeg niet om de banden lang genoeg goed te houden.” “Ik viel daardoor ver terug, want mijn banden waren op het eind helemaal op”, verklaart Vergne, die denkt dat een éénstopper op zich wél de juiste keuze was: “Maar wij maakten onze stop te vroeg en daardoor werkte het niet.” Vergne speelde ook nog een rol in een incident met Ferrari-coureur Fernando Alonso, die na zijn tweede stop op gelijke hoogte met Vergne de baan op kwam. De twee gunden elkaar geen ruimte, waardoor Alonso buiten het circuit om voorbij ging aan Vergne. Laatstgenoemde kan zich echter niet druk maken om het voorval: “We hebben de laatste tijd gezien dat coureurs straf krijgen als ze buiten het circuit om inhalen, en Fernando had alle vier zijn banden buiten de baan. Veel doet het er voor mij echter niet toe, want hij had me anders op het volgende rechte stuk toch wel gepakt aangezien ik zoveel problemen had met mijn banden.”
Teammakker Vergne had gehoopt met een gokje in de punten te kunnen eindigen, maar zijn éénstopsstrategie betaalde zich niet uit. “We schakelden tijdens de race over naar een éénstopper en ik heb daardoor voor een groot deel van de Grand Prix in de punten gereden, maar het lukte jammer genoeg niet om de banden lang genoeg goed te houden.” “Ik viel daardoor ver terug, want mijn banden waren op het eind helemaal op”, verklaart Vergne, die denkt dat een éénstopper op zich wél de juiste keuze was: “Maar wij maakten onze stop te vroeg en daardoor werkte het niet.” Vergne speelde ook nog een rol in een incident met Ferrari-coureur Fernando Alonso, die na zijn tweede stop op gelijke hoogte met Vergne de baan op kwam. De twee gunden elkaar geen ruimte, waardoor Alonso buiten het circuit om voorbij ging aan Vergne. Laatstgenoemde kan zich echter niet druk maken om het voorval: “We hebben de laatste tijd gezien dat coureurs straf krijgen als ze buiten het circuit om inhalen, en Fernando had alle vier zijn banden buiten de baan. Veel doet het er voor mij echter niet toe, want hij had me anders op het volgende rechte stuk toch wel gepakt aangezien ik zoveel problemen had met mijn banden.”
Gerelateerd nieuws
FOTOSERIE: 10 jaar geleden maakte Max Verstappen zijn eerste F1-meters in Japan
02 april 2024 20:30 - Nieuws
Sebastian Vettels debuut bij Toro Rosso: lange lokken en een babyface
08 februari 2024 11:00 - Fotorubriek