Verstappen werd dit jaar al na vier races naar topteam Red Bull Racing gehaald. Red Bull besloot daar om uiteenlopende redenen toe, maar één daarvan was om voor rust in de tent te zorgen bij Toro Rosso. Volgens Red Bull-topman Helmut Marko waren er twee kampen ontstaan binnen Toro Rosso, van Verstappen en Sainz. Laatstgenoemde heeft ook aangegeven dat Toro Rosso inmiddels ‘meer een team is’, ondanks dat zijn persoonlijke relatie met Verstappen volgens Sainz goed is en ook altijd is geweest.

In Melbourne ging het fout tussen Sainz en Verstappen.
Gevraagd door Motorsport-Total waar het dan toch mis ging tussen Verstappen en Sainz, wijst Tost ten overstaan van de Duitse publicatie naar de seizoensopener van 2016 in Australië. Daar maakte Sainz, die last had van hoge bandenslijtage, eerder een tweede pitstop dan Verstappen. De situatie werd daarna niet meer omgedraaid, tot frustratie van Verstappen. Normaal
Volgens Tost concentreerden Verstappen en Sainz zich daar ’te veel op elkaar, in plaats van hun eigen races’. “Dat is echter een normale ontwikkeling waar jonge coureurs mee te maken krijgen”, verduidelijkt hij in algemene zin. “Het eerste jaar draait voor jonge coureurs vooral om leren. In het tweede jaar gaat het erom elkaar te verslaan en beginnen de politieke spelletjes. Het had echter veel erger kunnen uitpakken, wat ik eigenlijk ook had verwacht”, relativeert Tost. De Toro Rosso-teambaas gaat er verder vanuit dat Verstappen en Sainz in de toekomst nog wel meer duels uit zullen vechten. “Hopelijk hebben wij volgend jaar een goed pakket waarmee Sainz zich kan laten zien. Dan kan hij later ook races winnen en, net als in de opstapklassen, om de titel vechten.”