Het voorstel voor een budgetplafond is bij lang niet iedereen in goede aarde gevallen. Toyota is er zelfs zo verbolgen over dat het als eerste team dreigt zich niet voor 2010 in te schrijven als er geen significantie compromissen gesloten worden met betrekking tot het vrijwillige budgetplafond.Zoals bekend wil de FIA voor 2010 twee parallelle reglementen invoeren: teams kunnen kiezen of ze willen concurreren onder de huidige (beperkende) reglementen of zich vrijwillig committeren aan het budgetplafond van veertig miljoen euro – en meer technische vrijheid.

De teams zijn daar allerminst tevreden over en een aantal van hen evalueert momenteel of ze zich wel of niet zullen inschrijven voor seizoen 2010. Toyota is daar één van, verklaarde Toyota-president John Howett tegenover de Engelse website Autosport.com. “Onder de regels zoals die nu bekend zijn, zullen we ons niet inschrijven voor volgend jaar.”

De teams hebben tot 29 mei om te bevestigen dat ze in 2010 deelnemen of niet. Omdat die deadline al snel nadert, is er een kans dat ze daar uitstel voor krijgen. Howett: “We maken ons zorgen over hoe de sport momenteel bestuurd wordt: er zijn wat discussiepunten over de sportieve en technische regels en we hebben niet het gevoel dat daar momenteel iets aangedaan wordt. Wij bij Toyota willen eerst duidelijkheid voordat we ons voor 2010 vastleggen.”

Gebeurt dat niet dan overweegt het Japanse team zich niet in te schrijven voor 2010. Volgens Autosport heeft de FOTA de mogelijkheid besproken om de inschrijvingen voor 2010 te boycotten om op die manier de discussie met de FIA met betrekking tot het budgetplafond weer op gang te helpen. Ze hopen ermee te bereiken dat de federatie meer begrip toont voor hun standpunten en water bij de wijn doet.

Toyota staat daar zeker niet alleen in. Naar verluidt overweegt ook Ferrari zich niet in te schrijven voor volgend seizoen.

De Engelse website meldt dat de manier waarop de FIA vorige week tijdens de bijeenkomst van de Motor Sport Council (WMSC) te werk is gegaan – het doordrukken van de regels voor 2010 – mogelijkerwijs in strijd is met het officiële protocol. Ook zou de FIA met die werkwijze het vetorecht van Ferrari hebben geschonden Als onderdeel van een deal tussen Ferrari, Bernie Ecclestone en de FIA, die in 2005 op papier is gezet, zouden toekomstige regelwijzigingen alleen doorgevoerd mogen worden mits Ferrari ermee in stemt.

De FOTA blijft volharden in haar standpunt dat de kostenbesparende maatregelen van de FIA anders moeten en is van plan om nog voor de Grand Prix van Monaco een tegenvoorstel in te dienen.

LV