Toyota staat voor een raadsel
,,Wij willen het beste Bridgestone-team worden”, dat was de ambitie die Toyota uitsprak tijdens de presentatie. Kaizen, oftewel continue verbetering, moet ervoor zorgen dat de Japanners het tegen de andere topteams op kunnen nemen. In Bahrein kwam daar echter helemaal niks van terecht.
De zorgen bij Toyota zijn groot. Het team pompt ontzettend veel geld in haar Formule 1-project, maar de resultaten blijven vooralsnog enorm achter op de investeringen. Volgens technisch-directeur Mike Gascoyne kon het team geen grip vinden in Manama. Opvallend, want de overige Bridgestone-teams presteerden wel goed. Vooral de prestatie van Williams mag opvallend worden genoemd, want die renstal heeft net als Toyota de Michelins dit seizoen ingeruild voor de Bridgestone Potenza.
Na de veertiende plek van Ralf Schumacher en de zestiende van Jarno Trulli, stond Gascoyne perplex. In plaats van vooruit, is de equipe voorlopig relatief gezien alleen maar achteruit gegaan. ,,We wisten dat we wat problemen hadden met de banden, maar we hadden verwacht dat we gelijkwaardig aan bijvoorbeeld Williams zouden zijn. Misschien zelfs wat sneller.”
Tot zover de mooie woorden, want de waarheid is een stuk minder rooskleurig. ,,We slaagden er maar niet in om grip te vinden dit weekend, we kregen de banden niet aan het werk. Onze gebruikte banden leken na de race wel compleet nieuw”, legt hij uit. Volgens Gascoyne hadden alle Bridgestone-teams problemen in de winter. ,,We gingen ervan uit dat het hier beter zou zijn omdat het hier warmer was, helaas leek dit alleen voor Williams te gelden. De auto is verbeterd, zeker weten. Maar als de banden dan meewerken is dat wel zo fijn.”
Bandenfabrikant Bridgestone heeft nog geen oorzaak gevonden voor Toyota’s problemen, maar Gascoyne wil de schuld niet afschuiven op de bandenfirma. ,,Hopelijk vinden ze een oplossing met de data van de andere teams. Vorig jaar konden we juist met de zachtste banden rijden, omdat de auto zo zuinig omging met het rubber. Nu slagen we daar niet in. Het probleem ligt niet bij Bridgestone, zij proberen ons juist te helpen. Maar het is moeilijk om de problemen te doorgronden.”
KVN