Toyota test morgen met herziene TF106
Bijna drie maanden na zijn debuut heeft de Toyota TF106 een opfrisbeurt ondergaan. De eerste officiële tekeningen hiervan zijn vanochtend vrijgegeven. Meest in het oog springend zijn de nieuwe voor- en achtervleugel en de rondere sidepods. Deze langverwachte aërodynamische upgrade wordt dinsdag in het Italiaanse Vallelunga voor het eerst getest.
Toyota onthulde de TF106 eind november van het vorige jaar al, toen de eerste wintertestsessie plaats had, maar was nooit van plan om met exact zo’n auto naar de seizoensouverture in Bahrein af te reizen. Een late introductie van het definitieve aërodynamische pakket voor het komende seizoen was volgens technisch-directeur Mike Gascoyne strikt noodzakelijk. ,,We wilden voor de start van het seizoen zoveel mogelijk tijd doorbrengen in de windtunnel”, legt hij uit. ,,Op deze manier hebben we enorm veel waardevolle data kunnen vergaren met de mechanische basis van de TF106 over zowel de auto als de Bridgestone-banden, terwijl we tegelijkertijd konden werken aan een zo sterk mogelijk aero package voor de eerste drie overzeese races.” Met een voor- en achtervleugels, rondere sidepods, een nieuwe diffuser, engine-cover en vloer denkt de Brit daarin te zijn geslaagd. Gascoyne: ,,Elk onderdeel van de auto is opnieuw onder de loep genomen, wat geleid heeft tot naar mijn idee, ons sterkste aërodynamicapakket ooit. Alles is bestudeerd, verbeterd, getest en opnieuw verbeterd.” ,,Natuurlijk is betrouwbaarheid de sleutel tot succes bij de eerste races, maar we willen niet alleen voor de volle honderd procent betrouwbaar zijn, maar ook honderd procent competitief. Onze benadering mag er dan misschien wel toe leiden dat we geen ‘wintertestkampioenen’ zijn, maar we hopen hiermee gedurende het seizoen podiums én Toyota’s eerste overwinning te kunnen scoren." ,,We hebben tot de start van het seizoen nog twee tests voor de boeg. Eén deze week in Vallelunga en één volgende week in Barcelona. Tijdens beide tests zullen we werken aan de integratie van het aërodynamische pakket én we gaan verder met het tot op heden bemoedigde testwerk met de Bridgestone-banden.” De tekeningen:
Tekening 1
Tekening 2
Tekening 3
Tekening 4 PPB
Toyota onthulde de TF106 eind november van het vorige jaar al, toen de eerste wintertestsessie plaats had, maar was nooit van plan om met exact zo’n auto naar de seizoensouverture in Bahrein af te reizen. Een late introductie van het definitieve aërodynamische pakket voor het komende seizoen was volgens technisch-directeur Mike Gascoyne strikt noodzakelijk. ,,We wilden voor de start van het seizoen zoveel mogelijk tijd doorbrengen in de windtunnel”, legt hij uit. ,,Op deze manier hebben we enorm veel waardevolle data kunnen vergaren met de mechanische basis van de TF106 over zowel de auto als de Bridgestone-banden, terwijl we tegelijkertijd konden werken aan een zo sterk mogelijk aero package voor de eerste drie overzeese races.” Met een voor- en achtervleugels, rondere sidepods, een nieuwe diffuser, engine-cover en vloer denkt de Brit daarin te zijn geslaagd. Gascoyne: ,,Elk onderdeel van de auto is opnieuw onder de loep genomen, wat geleid heeft tot naar mijn idee, ons sterkste aërodynamicapakket ooit. Alles is bestudeerd, verbeterd, getest en opnieuw verbeterd.” ,,Natuurlijk is betrouwbaarheid de sleutel tot succes bij de eerste races, maar we willen niet alleen voor de volle honderd procent betrouwbaar zijn, maar ook honderd procent competitief. Onze benadering mag er dan misschien wel toe leiden dat we geen ‘wintertestkampioenen’ zijn, maar we hopen hiermee gedurende het seizoen podiums én Toyota’s eerste overwinning te kunnen scoren." ,,We hebben tot de start van het seizoen nog twee tests voor de boeg. Eén deze week in Vallelunga en één volgende week in Barcelona. Tijdens beide tests zullen we werken aan de integratie van het aërodynamische pakket én we gaan verder met het tot op heden bemoedigde testwerk met de Bridgestone-banden.” De tekeningen:
Tekening 1
Tekening 2
Tekening 3
Tekening 4 PPB