
Tung op het podium in 2017. Foto: Motorsport Images.
In het huidige WEC, met alleen Toyota nog maar als automaker die in de LMP1 actief is, lijkt zoiets uitgesloten. Of niet? “Nouja, ik denk dat in 2017 ook niemand het voor mogelijk had gehouden”, stelt Tung, terecht. Tegenwoordig zijn er meer LMP1-auto’s dan toen, al zijn dat (naast Toyota) dan bolides van teams als Rebellion, SMP Racing, DragonSpeed en ByKolles. “Daardoor is het aantal LMP1’s groter, maar ik denk dat het zomaar zou kunnen dat er deze jaren nog eens een LMP2 op het podium belandt.” Dat komt omdat de LMP1’s die niet uit de LMP1H-klasse komen – waarbij H voor Hybride staat, en waaronder alleen Toyota valt – niet mega veel sneller zijn dan de LMP2’s. “Het verschil is groot in dat ze meer vermogen en downforce hebben en speciale banden, maar ze zijn ook weer niet zoveel sneller dat wij ze niet kunnen inhalen als ze steken laten vallen of technische problemen hebben.”

Jackie Chan DC Racing in actie op Le Mans. Foto: Motorsport Images.
Tijdens het weekend op het Franse circuit richt Tung zich puur op de LMP2, de categorie waarin verder bijvoorbeeld ook Racing Team Nederland uitkomt, met onder meer Giedo van der Garde en Nyck de Vries. “Je vecht ook niet met andere auto’s zoals GT’s of LMP1’s”, vertelt Tung, die zich opmaakt voor zijn zevende deelname een de race die ‘iedere keer weer een nieuwe uitdaging biedt’. “Dat maakt het ook zo’n bijzondere race en evenement, zowel voor de coureur als toeschouwer. Ik moet zelf zeggen dat ik in het verleden nooit zo tot Le Mans was aangetrokken”, erkent hij, “maar toen ik in 2013 echter de kans kreeg er te racen, was ik verkocht. Het is een endurance-wedstrijd, maar ook echt hard racen en volle bak gaan. Onder alle omstandigheden, op een hele mooie, afwisselende baan. En dan heb je de sfeer en ambiance nog. Echt alles zit erin. Ik kan iedereen die er nog nooit is geweest, Le Mans zeer aanraden.” Lees ook: De Vries en Van der Garde over Le Mans: ‘Iedere coureur wil deze race rijden’

Foto: AdrenalMedia.com