
De GP van Duitsland was één race uit een kwartet aan thrillers.
Kalff: “In één woord? Fascinerend. Omdat het enorm wisselt tussen doodsaaie optochten en fantastische wedstrijden. En omdat je door allerlei mechanismen een team als Red Bull hebt dat begin dit jaar geen kans maakt, maar nu twee races heeft gewonnen. Wat het wel is met die fantastische wedstrijden, is dat ze de problemen van de Formule 1 maskeren. En er is heel veel mis met de sport; die mooie races, danken we aan omstandigheden waar we geen controle over hebben. We hebben er niks aan als mensen nu roepen: ‘Oh, gaat toch wel lekker!’, want de Formule 1 zit in een periode waarin voor de 2021-regels nú spijkers met koppen geslagen moeten worden.” Wie zijn voor jou de positieve en negatieve uitschieters van de eerste helft?
“Heel zwart-wit moet je Mercedes en Lewis Hamilton de positieve uitschieter noemen. Ze hebben weinig verkeerd gedaan, verdienen alle credits. Red Bull staat bij mij ook onder ‘positief’ voor hoe ze het gat hebben gedicht. Wat ik trouwens frappant vind, is dat ik een maand of twee geleden dagelijks gebeld werd door grote nieuwsmedia met de vraag of Max weg moest bij Red Bull omdat het daar slecht ging. Ik was het daar toen al niet mee eens, en nu zijn we twee maanden verder en lees je in diezelfde zelfrespecterende media verhalen over of Max nog kampioen kan worden. Dan denk ik toch: zullen we met z’n allen wat minder opportunistisch zijn?”

De Pirelli’s: ‘niet Formule 1-waardig’, volgens Kalff.
“Als Valtteri Bottas de resterende races wint en Hamilton steeds tweede wordt, wint Bottas met één punt verschil – los van punten voor snelste ronden. Alles kan nog, in die zin. Maar eigenlijk kan niemand anders dan Hamilton de titel winnen, Hamilton kan hem alleen nog maar weggeven. Als hij ‘m niet wint, heeft ‘ie het zelf verkeerd gedaan.” “Achter Hamilton is het spannend, met Bottas en Max dicht bij elkaar en Sebastian Vettel er niet heel ver achter. Ferrari is echter een snelkookpan, daar staat zoveel druk op… Met Bottas is het de vraag of Mercedes met hem doorgaat en wat dat voor hem betekent. Max kan vrijuit rijden en kan daar zomaar de vruchten van plukken. Tweede worden kan, maar we weten: daar doet hij het niet voor.”
(tekst loopt door onder de foto)

“Er zijn maar twee mensen echt de sleutel tot de rijdersmarkt en dat zijn Lewis en Max, maar die blijven zitten in 2020. Al het andere is koffiedik kijken en eigenlijk niet super belangrijk. Volgend jaar wordt belangrijk, voor 2021. Ik blijf zeggen: als je als Mercedes of Ferrari serieus bent over je toekomst, moet je er alles aan doen om Max te halen. En als Red Bull moet je er alles aan doen om Max te houden. Let op: ik zeg niet dat Max naar Mercedes of Ferrari moet, maar als zij serieus zijn, moeten ze vol op Max inzetten.”

Allard Kalff analyseert de gebeurtenissen in de Formule 1 in zijn wekelijkse Youtube-show Slipstream.
“Wij maken met RTL GP nog gewoon onze show Slipstream, met iedere week een uitzending. We gaan terug- en vooruitkijken met Kees van de Grint en Ernest Knoors. Verder race ik zelf op Assen tijdens de Gamma Racing Day half augustus, een gastrace in de Mazda MX-5 Cup. Ik vermaak me dus wel!” Foto’s: Peter van Egmond, Motorsport Images.