Tussenstop – Jeroen Bleekemolen: ‘Verstappen en Hamilton springen eruit, Gasly bijna einde verhaal’
Motorsport Images
Daan de Geus
7 augustus 2019
In de rubriek Tussenstop maakt FORMULE 1 de balans op met kenners uit het wereldje. Vandaag met endurance- en GT-coureur Jeroen Bleekemolen, die vindt dat Lewis Hamilton en Max Verstappen ‘er echt uit springen’, denkt dat de titelstrijd wel gestreden is, en het niet meer goed ziet komen met Pierre Gasly. “Dat is denk ik einde Formule 1-carrière.”
Jeroen, hoe blik jij terug op de eerste seizoenshelft?
Bleekemolen: “We hebben, tot de laatste paar races, een vrij saai begin gehad, met een dominant Mercedes. Ik denk daarbij wel dat Mercedes, ondanks dat ze duidelijk de sterkste auto hebben, ook alles ‘mee’ had in het begin. Zie Bahrein, waar Charles Leclerc had moeten winnen, maar pech kreeg – en zo zijn er wel meer momenten waar het nét even Mercedes’ kant op viel. Behalve een dominante auto hadden ze dus ook het geluk aan hun zijde, waardoor ze heel veel één-tweetjes hebben gescoord. Tegen de pauze aan is het echter steeds spannender en leuker geworden met een aantal hele mooie races, de mannen vooraan dichter bij elkaar en close racing.” Lees ook: Tussenstop – Allard Kalff: ‘Hamilton heeft alles in eigen hand, Leclerc maakt te veel onnodige fouten’ Wie zijn voor jou de positieve en negatieve uitschieters van de eerste helft?
“Niet echt een verrassing, maar de twee die er uit springen zijn Lewis Hamilton en Max Verstappen. Hamilton heeft, ondanks dat het in het begin heel close was met Bottas, echt zijn stempel op het seizoen gedrukt. Het WK kan hem al bijna niet meer ontgaan. Max is ondertussen zó sterk met de auto die ‘ie heeft. Hoewel het niet de beste auto is, heeft hij toch een pole en twee zeges gepakt, zit hij er vol bij en dicht tegen de tweede plek in het WK aan.” “De middenmoot is verder heel close, met veel wisselingen. Het is lastig iemand aan te wijzen, maar ik vind Sergio Pérez vaak sterk en goed. Nico Hülkenberg heeft een paar hele sterke weekends gehad, maar ook een paar foutjes gemaakt. Aan de andere kant: wie niet?” “De grote tegenvaller is Williams. Die zijn op achterstand begonnen door de eerste test te missen en hebben een auto die veel te kort komt. Jammer van zo’n mooi team, al is het inmiddels ook een kleinere renstal – dat maakt het niet makkelijker om dit goed te maken. Als je dan ziet hoe slecht het met Robert Kubica gaat en je hebt én een auto die niet gaat én coureur die niet lekker in z’n vel zit, blijft er weinig over.”
(tekst loopt door onder de foto) Dan het kampioenschap – wordt dat nog spannend?
“Nee, ik denk dat het wel gedaan is. De knoop is afgelopen weekend eigenlijk wel doorgehakt. Ja, theoretisch kan er nog van alles gebeuren, want motorsport blijft onvoorspelbaar, maar dan moet het wel héél gek lopen en moet Hamilton twee keer eraf vliegen of motorpech krijgen en Max of Bottas verder alles winnen. Niet onmogelijk, maar ook niet reëel.” Het is nu ook silly season, verwacht jij verrassende transfers?
“De interessante gevallen zijn Bottas en Pierre Gasly. Gasly is denk ik een beetje einde verhaal, ik zie dat niet meer goed komen. Hij komt zoveel te kort, dat mag gewoon niet en accepteert Red Bull ook niet. Red Bull is wat dat betreft keihard, daar kan je er zomaar uitliggen, maar zo is de sport. Voor Gasly is het dan denk ik einde Formule 1-carrière, dan moet ‘ie naar andere dingen gaan kijken. Hard, maar waar: hij heeft gewoon niet goed genoeg gepresteerd. Hij heeft echt wel talent, maar om allerlei redenen komt dat er niet uit, lukt het gewoon niet.” Lees ook: Gasly staat voor raadsel: ‘Ik heb geen idee waarom ik snelheid te kort kwam’ “Dan Bottas: de dynamiek bij Mercedes is heel goed met Bottas en Hamilton, met Hamilton die duidelijk teamleider is. Zo’n rolverdeling kan goed werken, zoals dat nu ook bij Red Bull denk ik lekker werkt. Bij Mercedes is evident dat ze dezelfde auto krijgen, maar Hamilton net wat sterker is. Dat kun je echter prima zo laten, want zolang je de beste auto hebt, haal je toch één-tweetjes. Als je als team het niveau omhoog wil brengen, kun je Hamilton onder druk zetten, al kan dat ook slecht uitpakken. Mercedes heeft een sterke klaarstaan met Esteban Ocon. Voor de kijker zou een wissel interessant zijn: een nieuwe uitdaging voor Hamilton om zijn rol als ‘nummer 1’ te bevestigen, al denk ik wel dat hem dat lukt.” Dan de zomerstop, hoe kom jij deze drie weken door?
“Bij mij gaat het volle bak door! Ik heb elk weekend een wedstrijd. De komende twee weken ADAC GT en dan IMSA in Amerika. In de ADAC GT race ik aanstaand weekend op Zandvoort. We hebben de laatste tijd was issues gehad bij het team, dus hopelijk kunnen we op Zandvoort het tij keren.”
Jeroen, hoe blik jij terug op de eerste seizoenshelft?
Bleekemolen: “We hebben, tot de laatste paar races, een vrij saai begin gehad, met een dominant Mercedes. Ik denk daarbij wel dat Mercedes, ondanks dat ze duidelijk de sterkste auto hebben, ook alles ‘mee’ had in het begin. Zie Bahrein, waar Charles Leclerc had moeten winnen, maar pech kreeg – en zo zijn er wel meer momenten waar het nét even Mercedes’ kant op viel. Behalve een dominante auto hadden ze dus ook het geluk aan hun zijde, waardoor ze heel veel één-tweetjes hebben gescoord. Tegen de pauze aan is het echter steeds spannender en leuker geworden met een aantal hele mooie races, de mannen vooraan dichter bij elkaar en close racing.” Lees ook: Tussenstop – Allard Kalff: ‘Hamilton heeft alles in eigen hand, Leclerc maakt te veel onnodige fouten’ Wie zijn voor jou de positieve en negatieve uitschieters van de eerste helft?
“Niet echt een verrassing, maar de twee die er uit springen zijn Lewis Hamilton en Max Verstappen. Hamilton heeft, ondanks dat het in het begin heel close was met Bottas, echt zijn stempel op het seizoen gedrukt. Het WK kan hem al bijna niet meer ontgaan. Max is ondertussen zó sterk met de auto die ‘ie heeft. Hoewel het niet de beste auto is, heeft hij toch een pole en twee zeges gepakt, zit hij er vol bij en dicht tegen de tweede plek in het WK aan.” “De middenmoot is verder heel close, met veel wisselingen. Het is lastig iemand aan te wijzen, maar ik vind Sergio Pérez vaak sterk en goed. Nico Hülkenberg heeft een paar hele sterke weekends gehad, maar ook een paar foutjes gemaakt. Aan de andere kant: wie niet?” “De grote tegenvaller is Williams. Die zijn op achterstand begonnen door de eerste test te missen en hebben een auto die veel te kort komt. Jammer van zo’n mooi team, al is het inmiddels ook een kleinere renstal – dat maakt het niet makkelijker om dit goed te maken. Als je dan ziet hoe slecht het met Robert Kubica gaat en je hebt én een auto die niet gaat én coureur die niet lekker in z’n vel zit, blijft er weinig over.”
(tekst loopt door onder de foto) Dan het kampioenschap – wordt dat nog spannend?
“Nee, ik denk dat het wel gedaan is. De knoop is afgelopen weekend eigenlijk wel doorgehakt. Ja, theoretisch kan er nog van alles gebeuren, want motorsport blijft onvoorspelbaar, maar dan moet het wel héél gek lopen en moet Hamilton twee keer eraf vliegen of motorpech krijgen en Max of Bottas verder alles winnen. Niet onmogelijk, maar ook niet reëel.” Het is nu ook silly season, verwacht jij verrassende transfers?
“De interessante gevallen zijn Bottas en Pierre Gasly. Gasly is denk ik een beetje einde verhaal, ik zie dat niet meer goed komen. Hij komt zoveel te kort, dat mag gewoon niet en accepteert Red Bull ook niet. Red Bull is wat dat betreft keihard, daar kan je er zomaar uitliggen, maar zo is de sport. Voor Gasly is het dan denk ik einde Formule 1-carrière, dan moet ‘ie naar andere dingen gaan kijken. Hard, maar waar: hij heeft gewoon niet goed genoeg gepresteerd. Hij heeft echt wel talent, maar om allerlei redenen komt dat er niet uit, lukt het gewoon niet.” Lees ook: Gasly staat voor raadsel: ‘Ik heb geen idee waarom ik snelheid te kort kwam’ “Dan Bottas: de dynamiek bij Mercedes is heel goed met Bottas en Hamilton, met Hamilton die duidelijk teamleider is. Zo’n rolverdeling kan goed werken, zoals dat nu ook bij Red Bull denk ik lekker werkt. Bij Mercedes is evident dat ze dezelfde auto krijgen, maar Hamilton net wat sterker is. Dat kun je echter prima zo laten, want zolang je de beste auto hebt, haal je toch één-tweetjes. Als je als team het niveau omhoog wil brengen, kun je Hamilton onder druk zetten, al kan dat ook slecht uitpakken. Mercedes heeft een sterke klaarstaan met Esteban Ocon. Voor de kijker zou een wissel interessant zijn: een nieuwe uitdaging voor Hamilton om zijn rol als ‘nummer 1’ te bevestigen, al denk ik wel dat hem dat lukt.” Dan de zomerstop, hoe kom jij deze drie weken door?
“Bij mij gaat het volle bak door! Ik heb elk weekend een wedstrijd. De komende twee weken ADAC GT en dan IMSA in Amerika. In de ADAC GT race ik aanstaand weekend op Zandvoort. We hebben de laatste tijd was issues gehad bij het team, dus hopelijk kunnen we op Zandvoort het tij keren.”
Gerelateerd nieuws
Recordhouder Lewis Hamilton over de uitdagingen van Silverstone
04 juli 2024 15:38 - GP Groot-Brittannië
Valtteri Bottas onder druk voor 2025: ‘Moet snel een keuze gaan maken’
21 juni 2024 09:45 - GP Spanje