Dat het Fuji-circuit een contract tekende bij Bernie Ecclestone om per 2007 de Grand Prix van Japan te organiseren, was slecht nieuws voor Suzuka. De toekomst van het circuit was onduidelijk. Mogelijk is nu een oplossing voorhanden. Door op Suzuka in de lente de Grand Prix van de Pacific te verrijden. Op de Formule 1-kalender staan altijd wel een paar circuits waarop coureurs zich echt door hun eigen kwaliteiten van elkaar kunnen onderscheiden. Spa-Francorchamps is daarvan de bekendste. Op de voet gevolgd door Suzuka, het circuit dat door de Nederlander Hans Hugenholtz in 1962 is ontworpen.

De strijd tussen de twee circuits om de organisatie van de race gaat veel verder dan in eerste instantie lijkt. Fuji is eigendom van Toyota, Honda daarentegen is de eigenaar van Suzuka. Beide Japanse renstallen doen er alles aan om elkaar af te troeven. Niet alleen op de baan, ook daarnaast. Daarom voelde het voor Toyota als een overwinning toen bekend dat de Grand Prix naar het gerenoveerde Fuji zou verhuizen. De investering was het dus waard geweest.

Om Honda nu niet tegen zich in het harnas te jagen, ziet het ernaar uit dat Bernie Ecclestone nu een oplossing zoekt. Zodat de race op Suzuka toch verreden kan blijven worden in de toekomst, tot vreugde van vele coureurs en fans. Pitpass weet nu te melden dat een tweede Japanse race, in de lente, een reële mogelijkheid is. Mocht het echt zover komen, dan worden er twee Formule 1-races verreden op Suzuka in zes maanden tijd.

De Grand Prix van de Pacific is geen uitzondering in de Formule 1. In 1994 en ’95 was dit een uitgelezen mogelijkheid om een tweede race op het TI-circuit in Aida te organiseren. Beide races werden gewonnen door Michael Schumacher, die zich er in ’95 en passant liet kronen tot wereldkampioen.

KVN