Ik zit nog na te zinderen van Hockenheim. Het kan haast niet, maar ik ga er toch nog een schepje bovenop doen. Want je weet het maar nooit met die Max.
Stel nou… stel nou dat die klimaatverandering even lekker doorzet. Nog meer extreme hitte en meer extreme buien – allemaal omstandigheden waarin Mercedes het moeilijk heeft en waarin Max uitblinkt. Stel nou: veertig graden in Boedapest volgende week, en ook in Spa en Monza. En later moessonregens in Japan en Singapore en ga zo nog even door… Stel nou… Zou Max dan alsnog mee kunnen doen om de wereldtitel? Je weet het met Max maar nooit.
Je moet nooit iets uitsluiten met Max achter het stuur
Bovendien: na de zeges in Oostenrijk en Duitsland durft Honda de klepjes en schuifjes van het motormanagement misschien nog wel wat verder open te zetten en er komt nog een stevige upgrade aan. Denk ook even aan vorig jaar: in de tweede seizoenshelft haalde Max een hele hoop punten, meer dan wie ook! Behalve Lewis Hamilton dan. O ja, op diezelfde Lewis staat Max er nu al dik zestig achter… even vergeten. Nou ja, laat ik het zo zeggen: ik sluit niks meer uit. Volgens mij moet je nooit iets uitsluiten met Max achter het stuur.
En anders toch zeker volgend jaar, want mensen wat een race was dit weer. Ik heb twee uur lang over de vloer liggen tollen van schrik, van verbijstering, van het lachen en van onverdund Formule 1-genot. Voor de derde keer achter elkaar een wedstrijd om in te lijsten. Zo moet Formule 1! En opnieuw bewezen Red Bull, Honda en Max dat ze echt op een missie zijn. Een beetje wheelspin en een pirouette, maar voor de rest van de race waren ze
spot-on. De wereldtitel. Daar gaan ze voor. Is het niet dit jaar, dan wel volgend jaar.
Ik heb twee uur lang over de vloer liggen tollen van schrik, van verbijstering, van het lachen en van onverdund Formule 1-genot.
Het zou fijn zijn als Max dan een teamgenoot heeft die af en toe een paar punten van de zilverpijlen weet af te snoepen. Met Pierre Gasly gaat dat niet lukken. Ik ga hier niet Gasly-bashen, daar hou ik niet van. Maar in Hockenheim ging Gasly toch echt door het ijs. Als Red Bull echt voor de titel wil gaan, dan moet de talentenkweekfilosofie maar even in de ijskast. Dan moet Max geen coureur naast zich hebben die nog veel moet leren en fouten mag maken. Nee, dan moet er een coureur in die tweede Red Bull zitten die ervaren is, die finisht, en liefst een paar keer vóór Lewis Hamilton. Een coureur ook die niet gaat zeuren dat Max voorgetrokken wordt, die weet dat hij tweede viool speelt en daar vrede mee kan hebben.
Lang heb ik gedacht aan Nico Hülkenberg, maar zoals hij zondag weer van de baan gleed… Zo kom je dus nooit op het podium. Danill Kvyat kwam daar wel. Ik heb altijd een zwak gehad voor die lange slungel uit Rusland, zeker toen ik hoorde dat hij dikke boeken las – kom daar nog eens om! Zijn zoveelste comeback in Hockenheim bewijst zijn immense volharding, zijn onverstoorbaarheid. Hij is snel, hij doet nooit moeilijk – Daniil Kvyat is de ideale tweede man. Voor 2020, of toch nog voor dit seizoen? Je wéét maar nooit met Max….