Het Britse gerecht heeft een uitspraak gedaan in de zaak die Force India tegen Aerolab en Caterham had ingediend vanwege het kopiëren van hun ontwerpen. Met deze uitspraak is de zaak echter nog lang niet afgedaan.

 

De juridische kwestie tussen Force India, Aerolab en Caterham – voorheen Lotus – loopt al sinds december 2009. Force India constateerde destijds dat de Lotus T127, ontworpen met hulp van het Italiaanse Aerolab, wel erg veel gelijkenissen vertoonde met haar VJM02, de bolide die het op haar beurt in samenwerking met Aerolab had ontworpen voor seizoen 2009 en in dat jaar gebruikte.

 

Medio 2009 waren Force India en Aerolab echter uit elkaar gegaan, hetgeen volgens Aerolab kwam omdat Force India haar rekeningen niet betaalde. Niet veel later ging Aerolab dus met Lotus/Caterham in zee, hetgeen volgens Force India een bolide opleverde die in grote mate een kopie van de VJM02 was.

 

De rechtbank van Londen heeft nu echter een uitspraak gedaan in de zaak en stelt daarin dat Force India ‘bij lange na niet’ heeft aangetoond dat de T127 een overduidelijke kopie was van de VJM02. Wel constateerde de rechtbank dat Aerolab enkele onderdelen van de T127 gebaseerd had op data en ontwerpen die men samen met Force India had gemaakt.

 

Als gevolg daarvan heeft de rechtbank Aerolab opgedragen Force India 25.000 euro aan compensatie te betalen, maar dat is voor Force India niet genoeg. De renstal heeft namelijk bij de FIA aangeklopt en gevraagd of de internationale autosportbond wil nagaan of Lotus/Caterham de strenge regels tegen het gebruik van de ontwerpen en ideeën van andere teams heeft overtreden, aangezien dat in de Formule 1 zwaar uit den boze is.

 

Force India, dat op haar beurt wel door de rechtbank verplicht is bijna 850.000 euro aan niet-voldane rekeningen aan Aerolab te betalen, laat verder weten eenzelfde rechtzaak die het in Italië heeft aangespannen tegen Aerolab en Caterham-kopstukken Tony Fernandes en Mike Gascoyne – waarvan de laatste niet geheel toevallig een voormalige Force India medewerker is – door te zetten.

 

Jean Claude Migeot van Aerolab vertelt aan Autosport dat hij zich om de klacht van Force India bij de FIA in ieder geval niet al te druk maakt: “We hebben lang voor de rechtszaak al toegegeven dat we per ongeluk wat data van Force India hadden gebruikt bij het ontwerp van de Lotus-bolide, maar Force India wilde niet geloven dat het slechts om een paar hele kleine dingen ging”, zegt hij.

 

Migeot geeft Force India bovendien de schuld voor het gebeurde: “Normaal gesproken is er een opzegtermijn als we niet doorgaan met een cliënt en verwijderen we in die periode alle verzamelde informatie van onze computers. De samenwerking met Force India kwam echter tot een abrupt einde omdat ze hun rekeningen niet betaalden en we gingen vervolgens een paar dagen daarna al in zee met Lotus/Caterham.”

 

“We hadden daardoor geen tijd om de resultaten van ons werk met Force India van de computers te verwijderen. Daarnaast is het voor een bedrijf als het onze – dat met veel consultants werkt – sowieso lastig om te bepalen op welk moment je je eigen opgedane kennis en knowhow gebruikt en wanneer je terugvalt op andermans ideeën, maar wij zouden nooit het intellectuele eigendom van andere partijen gebruiken”, bezweert Migeot.

 

Zoals het er nu naar uitziet is het laatste woord in deze zaak dus nog lang niet gesproken.