De twee protesten die Mercedes bij de FIA twee protesten had ingediend zijn afgewezen. De protesten werden ingediend na de tumultueuze ontknoping van de Grand Prix van Abu Dhabi waar Max Verstappen in de laatste ronde de wereldtitel binnensleepte.
Mercedes deed een beroep op twee artikelen: 48.8 en 48.12 van het sportief reglement. Artikel 48.8 stelt dat ‘met uitzondering van uitgevallen zoals hieronder genoemd, geen coureur een andere auto op de baan mag inhalen, inclusief de safety car, totdat hij de lijn voor de eerste keer passeert nadat de safety car is teruggekeerd in de pitstraat’. Volgens Mercedes zou Verstappen tijdens de safety car-fase hebben ingehaald.
UPDATE: 19.30 uur: Het eerste protest is inmiddels afgewezen. “Verstappen zat inderdaad hele korte tijd even voor Hamilton maar dat gebeurde op een moment dat beide coureurs veel met het gas aan variëren waren.” Mercedes is inmiddels ook alweer in protest gegaan tegen deze beslissing.
Het tweede protest is ingediend op basis van artikel 48.12. Dat beslaat de manier waarop coureurs die op een ronde zijn gezet de safety car mogen inhalen. De wedstrijdleiding besloot in eerste instantie dat de coureurs die op een ronde achterstand stonden de safety car niet mochten inhalen, wat tot verontwaardiging leidde bij Red Bull. Vervolgens gebeurde dat alsnog alleen gold het voor de auto’s die zich tussen Verstappen en Hamilton bevonden.
Daardoor sloot Verstappen als tweede aan en kreeg hij zo de kans om Hamilton alsnog te passeren en de titel te pakken. Mercedes heeft protest ingediend tegen de uitslag aan het einde van de competitie omdat het protocol voor de safety car niet gevolgd is.
UPDATE 20.00 uur: Ook dit protest is afgewezen.
De argumentatie: Het artikel 15.3 geeft de wedstrijdleider (Michael Masi, red.) de volmacht over de safety car, dat betreft ook de inzet daarvan. Ook al zijn niet alle gelapte auto’s volgens het reglement naar voren gehaald en is daaropvolgende procedure niet gevolgd (de SC keert normaal terug in de ronde daarna red.), dit wordt overruled door de regel dat zodra de boodschap “Safety Car in this lap” is getoond, hij ook daadwerkelijk naar binnen moet.
Mercedes drong daarom aan om de stand van de voorlaatste ronde aan te houden als uitslag en dus Lewis Hamilton alsnog tot kampioen te kronen. Maar daarmee wordt de race ingekort, een te ingrijpende beslissing, vinden de stewards. Case Closed.
.