In de volgende dag van de Caterham-soap is naar voren gekomen dat de fabriek in Leafield vooralsnog gesloten is voor personeel, terwijl onenigheid over wie de eigenaar van het team is verder voortduurt.

Reuters meldt dat personeel van Caterham Sports Limited – de leverancier van licentiehouder 1Malaysia Racing Team (1MRT) – dat de auto’s prepareert voor het Formule 1-team dat dus gerund wordt door 1MRT, de door Caterham Sports Limited en 1MRT gedeelde fabriek in Leafield niet mag betreden. Dit betekent dat er niet aan de auto’s gewerkt kan worden, terwijl het hierdoor ook onduidelijk is geworden of de bolides wel op tijd getransporteerd kunnen worden naar Austin voor de Grand Prix van Amerika van volgende week.

Aanvankelijk werd overigens aangenomen dat de Caterham-bolides na de Grand Prix van Rusland naar de fabriek van ‘adviseur’ Colin Kolles in Duitsland getransporteerd waren. Een bron van binnenuit Caterham heeft nu echter aan Reuters verteld dat er wel degelijk auto’s achter slot en grendel in Leafield staan en toegang ertoe wordt geblokkeerd door de curator, al erkent de curator dat er ‘elders mogelijk nog andere chassis’ zijn’.

Diezelfde curator heeft verder benadrukt dat het 1Malaysia Racing Team ‘niet betaald heeft voor het gebruik van faciliteiten van Caterham Sports Limited’ en een akkoord over betaling van uitstaande kosten bereikt moet worden alvorens er weer gewerkt kan worden. “Ik denk niet dat dit einde verhaal is voor Caterham, maar er moet betaald worden door degenen die geld hebben.”

Eigenaarschap
Wie dat zijn, is de vraag, want wie de eigenaar van het team is, blijft onduidelijk. Afgelopen juni bereikte oprichter Tony Fernandes een akkoord over de verkoop aan Engavest, maar de bijbehorende aandelen zijn volgens Engavest niet daadwerkelijk overgeschreven.

Fernandes verklaarde op zijn beurt op woensdag via Twitter dat ‘je moet betalen als je iets wil kopen’, maar Engavest heeft in reactie daarop weer gesteld dat het aan alle voorwaarden – waaronder betaling – heeft voldaan. “Maar Fernandes heeft zijn aandelen alsnog niet aan ons overgedaan.” Fernandes is daardoor volgens Engavest – dat heeft gedreigd zich terug te trekken – ‘nog altijd officieel de eigenaar en dus volledig verantwoordelijk voor het team’.

Update – 17:40
Tony Fernandes heeft in een uitgebreidere statement via Caterham Cars verklaard dat ‘Engavest de afgesproken voorwaarden niet is nagekomen’. Volgens Fernandes had hij bedongen dat ‘het personeel en de crediteuren werden doorbetaald’. “Dat heb ik gedaan omdat ik dat belangrijk vond en het was een glasharde afspraak met Engavest.”

Omdat Engavest – zo stelt Fernandes – in dat opzicht in gebreke bleef (‘ondanks herhaaldelijk aandringen van onze advocaten’) verviel de verplichting om de aandelen vrij te geven. “Dit kan betekenen dat Caterham niet meer kan racen. Dan worden de personeelsleden en fans van het team slachtoffer van het handelen van Engavest, dus ik hoop dat er een oplossing gevonden kan worden.”

Colin Kolles, adviseur van Engavest, heeft daarentegen herhaald dat de kopers ‘aan alle voorwaarden hebben voldaan’. Voor de curator heeft Kolles’ collega Ian Phillips – commercieel directeur van Caterham – ondertussen geen goed woord over: “Hij heeft geen idee waar hij mee bezig is en hoe de vork in de steel zit”, foetert Phillips tegenover de BBC.

Wat volgens Kolles hoe dan ook ‘buiten kijf staat’, is dat de auto’s aan 1MRT – en dus Engavest – toebehoren. “Zelfs toen Tony aan het roer stond, was het op die manier geregeld. Helaas denkt de curator daar anders over, dus we moeten wellicht juridische stappen tegen hem ondernemen”, aldus Kolles, die denkt dat Caterham Austin kan halen ‘als de curator op tijd van gedachten verandert’.