Volgens het magazine Italiaracing staat Force India ‘op instorten’. Vliegtuigmaatschappij Kingfisher van eigenaar Vijay Mallya verkeert in slecht weer en dit heeft invloed op de F1-activiteiten van het team, meldt het magazine.

Daarnaast zou Bernie Ecclestone achter de schermen hard bezig zijn om de renstal overeind te houden. De bedrijven van Mallya zouden in ‘verschillende economische moeilijkheden zitten’. Waar Ecclestone eerder een reddingspoging van HRT afwees, zou hij nu dus wel bereid zijn om Force India te redden.

Het blad meldt ook dat Colin Kolles genoemd wordt als teambaas om de taken van Mallya over te nemen. Hij was eerder al werkzaam bij Force India. Hij begon bij Jordan, wat later Midland, Spyker en uiteindelijk Force India werd. Toen Mallya eind 2008 de renstal overnam, werd de rol van Kolles kleiner. Eind 2009 vertrok hij bij Force India. Later werd hij werkzaam bij HRT, waar hij eind 2011 stopte.

Ook de naam van Flavio Briatore duikt op in het verhaal. De Italiaan zou zijn carrière als teambaas graag een vervolg willen geven na het crashgate-schandaal van 2008, waar zijn coureur Fernando Alonso de race won omdat teamgenoot Nelson Piquet jr. expres zijn auto in de vangrail stuurde. Briatore kreeg een levenslange schorsing, maar dit werd later teruggedraaid.

UPDATE:
Teambaas Bob Fernley van Force India ontkent ten stelligste tegen Autosport dat het team in de financiële problemen zit. “Er is absoluut niets van waar. De problemen bij de vliegtuigmaatschappij van Mallya hebben geen enkele invloed op het F1-team. We zijn juist aan de uitbreiding van het team bezig zoals we eind vorig jaar aankondigden. Er is ook geen sprake van dat het team overgekocht wordt”, aldus Fernley.

Daarnaast zal het team vermoedelijk pas na de presentatie van de nieuwe auto (1 februari) bekendmaken welke coureur het tweede stoeltje krijgt. De twee belangrijkste kanshebbers zijn Adrian Sutil en Jules Bianchi.