Valencia: Alonso en Rossi imponeren
Op de tweede testdag van de week in Valencia waren het Fernando Alonso en Valentino Rossi die de show stalen. Beiden maakten indruk. En beiden kregen veel (media-)aandacht.
De wereldkampioen Formule 1 reed de snelste tijd van de dag, terwijl de MotoGP-kampioen tijdens zijn eerste openbare Formule 1-test goed kon meekomen met de rest. De motorcoureur hield onder meer David Coulthard, Mark Webber en Jarno Trulli achter zich. Hij reed een beste tijd van 1:12.856. Daarmee was hij zo’n anderhalve seconde langzamer dan Alonso, en eindigde hij op de negende positie. Ook reed de Italiaan behoorlijk wat ronden. 51 in totaal, wat neerkomt op ruim tweehonderd kilometer. Een duidelijke verbetering ten opzichte van dinsdag, toen hij de controle over de Ferrari op het natte asfalt al in zijn eerste ronde verloor en niet meer uit de grindbak kwam. Bovendien waren de weergoden hem beter gezind: het zonnetje scheen. Toch verliep ook de woensdag niet geheel zonder problemen voor Rossi. Hij spinde tot tweemaal toe in dezelfde bocht als dinsdag, en ook blokkeerde hij geregeld zijn voorbanden (zie foto). Vaststaan in de grindbak bleef hij dit keer echter niet. Rossi reed overigens met een oude Ferrari F2004, uitgerust met een ‘gecastreerde’ V10-motor. Michael Schumacher zette met de nieuwe 248 F1 de derde tijd op de klokken. Niet alleen voor de motorcoureur reisden pers en publiek massaal naar het circuit van Valencia. Onder het toeziend oog van ruim 5500 toeschouwers en 135 journalisten, kroop wereldkampioen (en lokale held) Fernando Alonso weer achter het stuur van de Renault R26, die gisteren officieel werd onthuld. En de Spanjaard stelde niet teleur, al draait het bij testen in beginsel niet om het rijden van snelle tijden. Voor zoveel het waard is: Alonso staat tot op heden te boek als de coureur die met een V8-krachtbron de snelste rondetijd heeft laten noteren op de Spaanse baan. Hij reed een 1:11.291. Het ronderecord in Valencia staat weliswaar op 1:08.988, maar die tijd werd begin 2004 met een tiencilinder neergezet door Kimi Raikkonen. Behalve Alonso reed overigens ook Heikki Kovalainen met een R26. Voor de Finse testcoureur van Renault de eerste kennismaking met nieuwe Franse auto. Reed dinsdag Rubens Barrichello nog de snelste tijd van de dag, woensdag was het Jenson Button die indruk maakte met de nieuwe Honda. De Britse coureur zette de Honda RA106 op de tweede positie en was nog geen tiende langzamer dan Fernando Alonso. Barrichello reed de vijfde tijd. Beide Honda-coureurs concentreerden zich overigens op het gedrag van de Michelin-banden tijdens lange afstanden. Het duo reed samen 199 ronden. Juan Pablo Montoya kwam een dag eerder dan gepland in actie voor McLaren, omdat teamgenoot Kimi Raikkonen zich niet lekker voelde. De Colombiaan zat achter het stuur van de MP4-21 en reed de vierde tijd van de dag. Testcoureur Gary Paffett moest het doen met de interim-auto en was circa een tel langzamer dan Montoya. Wat betreft kilometrage troefde hij Montoya echter wel af. De DTM-kampioen was met 116 ronden, ofwel anderhalve Grand Prix-afstand, zelfs de productiefste rijder van de dag. Toyota’s testcoureur Ricardo Zonta zorgde achter het stuur van de Toyota TF106 voor een rode-vlagsituatie, toen hij van de baan spinde. De dag kende in totaal drie neutralisaties. De andere twee werden veroorzaakt door Jarno Trulli (spin) en Alexander Wurz (technisch defect). De tijden:
1. F. Alonso, Renault (M) 1:11.291, 52 ronden
2. J. Button, Honda (M) 1:11.327, 87
3. M. Schumacher, Ferrari (B) 1:11.831, 72
4. J. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:11.998, 68
5. R. Barrichello, Honda (M) 1:12.062, 112
6. H. Kovalainen, Renault (M) 1:12.113, 27
7. J. Villeneuve, BMW-Sauber (M) 1:12.619, 77
8. R. Zonta, Toyota (B) 1:12.660, 87
9. V. Rossi, Ferrari (B) 1:12.856, 51
10. D. Coulthard, Red Bull-Ferrari (M) 1:12.883, 36
11. A. Wurz, Williams-Cosworth (B) 1:12.925, 82
12. G. Paffett, McLaren-Mercedes (M) 1:12.937, 116
13. M. Webber, Williams-Cosworth (B) 1:13.050, 68
14. J. Trulli, Toyota (B) 1:13.078, 105
15. R. Kubica, BMW-Sauber (M) 1:13.332, 65 PPB
De wereldkampioen Formule 1 reed de snelste tijd van de dag, terwijl de MotoGP-kampioen tijdens zijn eerste openbare Formule 1-test goed kon meekomen met de rest. De motorcoureur hield onder meer David Coulthard, Mark Webber en Jarno Trulli achter zich. Hij reed een beste tijd van 1:12.856. Daarmee was hij zo’n anderhalve seconde langzamer dan Alonso, en eindigde hij op de negende positie. Ook reed de Italiaan behoorlijk wat ronden. 51 in totaal, wat neerkomt op ruim tweehonderd kilometer. Een duidelijke verbetering ten opzichte van dinsdag, toen hij de controle over de Ferrari op het natte asfalt al in zijn eerste ronde verloor en niet meer uit de grindbak kwam. Bovendien waren de weergoden hem beter gezind: het zonnetje scheen. Toch verliep ook de woensdag niet geheel zonder problemen voor Rossi. Hij spinde tot tweemaal toe in dezelfde bocht als dinsdag, en ook blokkeerde hij geregeld zijn voorbanden (zie foto). Vaststaan in de grindbak bleef hij dit keer echter niet. Rossi reed overigens met een oude Ferrari F2004, uitgerust met een ‘gecastreerde’ V10-motor. Michael Schumacher zette met de nieuwe 248 F1 de derde tijd op de klokken. Niet alleen voor de motorcoureur reisden pers en publiek massaal naar het circuit van Valencia. Onder het toeziend oog van ruim 5500 toeschouwers en 135 journalisten, kroop wereldkampioen (en lokale held) Fernando Alonso weer achter het stuur van de Renault R26, die gisteren officieel werd onthuld. En de Spanjaard stelde niet teleur, al draait het bij testen in beginsel niet om het rijden van snelle tijden. Voor zoveel het waard is: Alonso staat tot op heden te boek als de coureur die met een V8-krachtbron de snelste rondetijd heeft laten noteren op de Spaanse baan. Hij reed een 1:11.291. Het ronderecord in Valencia staat weliswaar op 1:08.988, maar die tijd werd begin 2004 met een tiencilinder neergezet door Kimi Raikkonen. Behalve Alonso reed overigens ook Heikki Kovalainen met een R26. Voor de Finse testcoureur van Renault de eerste kennismaking met nieuwe Franse auto. Reed dinsdag Rubens Barrichello nog de snelste tijd van de dag, woensdag was het Jenson Button die indruk maakte met de nieuwe Honda. De Britse coureur zette de Honda RA106 op de tweede positie en was nog geen tiende langzamer dan Fernando Alonso. Barrichello reed de vijfde tijd. Beide Honda-coureurs concentreerden zich overigens op het gedrag van de Michelin-banden tijdens lange afstanden. Het duo reed samen 199 ronden. Juan Pablo Montoya kwam een dag eerder dan gepland in actie voor McLaren, omdat teamgenoot Kimi Raikkonen zich niet lekker voelde. De Colombiaan zat achter het stuur van de MP4-21 en reed de vierde tijd van de dag. Testcoureur Gary Paffett moest het doen met de interim-auto en was circa een tel langzamer dan Montoya. Wat betreft kilometrage troefde hij Montoya echter wel af. De DTM-kampioen was met 116 ronden, ofwel anderhalve Grand Prix-afstand, zelfs de productiefste rijder van de dag. Toyota’s testcoureur Ricardo Zonta zorgde achter het stuur van de Toyota TF106 voor een rode-vlagsituatie, toen hij van de baan spinde. De dag kende in totaal drie neutralisaties. De andere twee werden veroorzaakt door Jarno Trulli (spin) en Alexander Wurz (technisch defect). De tijden:
1. F. Alonso, Renault (M) 1:11.291, 52 ronden
2. J. Button, Honda (M) 1:11.327, 87
3. M. Schumacher, Ferrari (B) 1:11.831, 72
4. J. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1:11.998, 68
5. R. Barrichello, Honda (M) 1:12.062, 112
6. H. Kovalainen, Renault (M) 1:12.113, 27
7. J. Villeneuve, BMW-Sauber (M) 1:12.619, 77
8. R. Zonta, Toyota (B) 1:12.660, 87
9. V. Rossi, Ferrari (B) 1:12.856, 51
10. D. Coulthard, Red Bull-Ferrari (M) 1:12.883, 36
11. A. Wurz, Williams-Cosworth (B) 1:12.925, 82
12. G. Paffett, McLaren-Mercedes (M) 1:12.937, 116
13. M. Webber, Williams-Cosworth (B) 1:13.050, 68
14. J. Trulli, Toyota (B) 1:13.078, 105
15. R. Kubica, BMW-Sauber (M) 1:13.332, 65 PPB