Valencia: Alonso wederom de snelste
Geen wijzigingen vooraan op de derde testdag in Valencia. Opnieuw stuurden Fernando Alonso en Jenson Button hun bolides naar de twee snelste tijden van de dag. De coureurs van respectievelijk Renault en Honda eindigden op de tweede testdag van de week (woensdag) ook al bovenaan de tijdenlijst. Alonso’s voorsprong was overigens maar marginaal: 0,003 seconde was het verschil met Button.
Wat betreft kilometrage moest de Engelse coureur het eveneens afleggen tegen de Spanjaard. Button reed vijf ronden minder dan Alonso, die negentig ronden (ruim een Grand Prix-afstand) volbracht. Daarbij moet wel aangetekend worden dat Honda-motor van Button er tegen het einde van de middag de brui aan gaf, waardoor hij niet meer verder kon testen.
Op de derde regel van het tijdenlijstje prijkte wél een andere naam dan woensdag, al betrof het hier wederom een Ferrari-coureur. Was het woensdag nog Michael Schumacher die de Italiaanse auto naar de derde tijd stuurde, ditmaal deed teamgenoot Felipe Massa dat. De Braziliaan reed achter het stuur van een door een V8-unit aangedreven F2004 een beste tijd van 1:11.284. Met de nieuwe 248 F1 eindigde Schumacher ditmaal zo’n zeven tienden achter Alonso op de vijfde plaats. Alonso reed trouwens een 1:10.904, waarmee hij bijna vier tienden sneller was dan woensdag.
Ferrari was als enige team met niet minder dan drie rijders actief. Behalve Felipe Massa maakten Michael Schumacher en Valentino Rossi kilometers in een bolide uit Maranello. De meeste aandacht ging daarbij (opnieuw) uit naar de laatstgenoemde. De MotoGP-kampioen kroop voor de derde achtereenvolgende en tevens laatste dag van de week achter het stuur van een F2004, uitgerust met ‘gecastreerde’ tiencilinder.
Rossi spinde tot vijfmaal toe, en eindigde de dag in de grindbak. Toch wist hij nog 54 ronden te completeren, de twaalfde tijd op de klokken te zetten en (vooral) zichzelf te vermaken. Rossi: ,,Dit was een fantastische kans voor me. Ik ben heel tevreden. Maar nu ga ik me weer richten op het testen van motorfietsen. De motoren hebben immers nog altijd mijn prioriteit. Ferrari en ik gaan ons nu weer voor honderd procent op onze eigen kampioenschappen richten. En we hopen daarin beiden succesvol te zijn.”
Ook Christian Klien kon zijn geluk niet op. Eindelijk kon hij de nieuwe Red Bull Racing RB2 eens écht aan de tand voelen. Want voor het eerst sinds de Grand Prix van China reed hij op droog asfalt. De Oostenrijker had sinds de seizoensafsluiter alleen nog maar getest op natte circuits, en reed de zesde tijd, op bijna negen tienden van Alonso. Ook zijn rondenaantal was behoorlijk te noemen. Hij passeerde start/finish probleemloos 71 maal, wat neerkomt op bijna een Grand Prix-afstand. ,,Daarbij probeerden we de auto naar zijn hand te zetten, omdat hij er nog nooit mee op een droge baan had gereden”, zegt Chief Test Engineer Ian Morgan. ,,Daarnaast verrichten we een aantal aërodynamica-, banden- en remmentests.” De coureurs van Williams en McLaren werden in tegenstelling tot Klien wel geplaagd door technische problemen. Zowel de auto van Alexander Wurz, Nico Rosberg als Juan Pablo Montoya viel stil op de baan. Dat kostte Montoya, die achter het stuur zat van de nieuwe McLaren MP4-21, zelfs twee kostbare testuren, doordat het team zijn motor moest vervangen. De Colombiaan keek echter niet machteloos toe in de pitbox. Hij besloot er maar het beste van te maken en kroop achter de PlayStation. De tijden:
1. F. Alonso, Renault (M) 1.10.904, 90 ronden
2. J. Button, Honda (M) 1.10.907, 85
3. F. Massa, Ferrari (B) 1.11.284, 50
4. A. Davidson, Honda (M) 1.11.573, 128
5. M. Schumacher, Ferrari (B) 1.11.649, 48
6. C. Klien, Red Bull-Ferrari (M) 1.11.796, 71
7. H. Kovalainen, Renault (M) 1.12.011, 89
8. J. Villeneuve, BMW-Sauber (M) 1.12.179, 104
9. R. Schumacher, Toyota (B) 1.12.182, 92
10. A. Wurz, Williams-Cosworth (B) 1.12.246, 84
11. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1.12.313, 46
12. V. Rossi, Ferrari (B) 1.12.315, 54
13. P. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1.12.360, 92
14. J. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1.12.488, 61
15. J. Trulli, Toyota (B) 1.12.525, 72
16. R. Kubica, BMW-Sauber (M) 1.12.811, 48 PPB
Op de derde regel van het tijdenlijstje prijkte wél een andere naam dan woensdag, al betrof het hier wederom een Ferrari-coureur. Was het woensdag nog Michael Schumacher die de Italiaanse auto naar de derde tijd stuurde, ditmaal deed teamgenoot Felipe Massa dat. De Braziliaan reed achter het stuur van een door een V8-unit aangedreven F2004 een beste tijd van 1:11.284. Met de nieuwe 248 F1 eindigde Schumacher ditmaal zo’n zeven tienden achter Alonso op de vijfde plaats. Alonso reed trouwens een 1:10.904, waarmee hij bijna vier tienden sneller was dan woensdag.
Ferrari was als enige team met niet minder dan drie rijders actief. Behalve Felipe Massa maakten Michael Schumacher en Valentino Rossi kilometers in een bolide uit Maranello. De meeste aandacht ging daarbij (opnieuw) uit naar de laatstgenoemde. De MotoGP-kampioen kroop voor de derde achtereenvolgende en tevens laatste dag van de week achter het stuur van een F2004, uitgerust met ‘gecastreerde’ tiencilinder.
Rossi spinde tot vijfmaal toe, en eindigde de dag in de grindbak. Toch wist hij nog 54 ronden te completeren, de twaalfde tijd op de klokken te zetten en (vooral) zichzelf te vermaken. Rossi: ,,Dit was een fantastische kans voor me. Ik ben heel tevreden. Maar nu ga ik me weer richten op het testen van motorfietsen. De motoren hebben immers nog altijd mijn prioriteit. Ferrari en ik gaan ons nu weer voor honderd procent op onze eigen kampioenschappen richten. En we hopen daarin beiden succesvol te zijn.”
Ook Christian Klien kon zijn geluk niet op. Eindelijk kon hij de nieuwe Red Bull Racing RB2 eens écht aan de tand voelen. Want voor het eerst sinds de Grand Prix van China reed hij op droog asfalt. De Oostenrijker had sinds de seizoensafsluiter alleen nog maar getest op natte circuits, en reed de zesde tijd, op bijna negen tienden van Alonso. Ook zijn rondenaantal was behoorlijk te noemen. Hij passeerde start/finish probleemloos 71 maal, wat neerkomt op bijna een Grand Prix-afstand. ,,Daarbij probeerden we de auto naar zijn hand te zetten, omdat hij er nog nooit mee op een droge baan had gereden”, zegt Chief Test Engineer Ian Morgan. ,,Daarnaast verrichten we een aantal aërodynamica-, banden- en remmentests.” De coureurs van Williams en McLaren werden in tegenstelling tot Klien wel geplaagd door technische problemen. Zowel de auto van Alexander Wurz, Nico Rosberg als Juan Pablo Montoya viel stil op de baan. Dat kostte Montoya, die achter het stuur zat van de nieuwe McLaren MP4-21, zelfs twee kostbare testuren, doordat het team zijn motor moest vervangen. De Colombiaan keek echter niet machteloos toe in de pitbox. Hij besloot er maar het beste van te maken en kroop achter de PlayStation. De tijden:
1. F. Alonso, Renault (M) 1.10.904, 90 ronden
2. J. Button, Honda (M) 1.10.907, 85
3. F. Massa, Ferrari (B) 1.11.284, 50
4. A. Davidson, Honda (M) 1.11.573, 128
5. M. Schumacher, Ferrari (B) 1.11.649, 48
6. C. Klien, Red Bull-Ferrari (M) 1.11.796, 71
7. H. Kovalainen, Renault (M) 1.12.011, 89
8. J. Villeneuve, BMW-Sauber (M) 1.12.179, 104
9. R. Schumacher, Toyota (B) 1.12.182, 92
10. A. Wurz, Williams-Cosworth (B) 1.12.246, 84
11. N. Rosberg, Williams-Cosworth (B) 1.12.313, 46
12. V. Rossi, Ferrari (B) 1.12.315, 54
13. P. De la Rosa, McLaren-Mercedes (M) 1.12.360, 92
14. J. Montoya, McLaren-Mercedes (M) 1.12.488, 61
15. J. Trulli, Toyota (B) 1.12.525, 72
16. R. Kubica, BMW-Sauber (M) 1.12.811, 48 PPB