Van der Garde strandt in de eerste bocht
Daan de Geus
13 oktober 2013
Met een harde klap kwam Giedo van der Garde’s race op Suzuka al in de eerste bocht ten einde. De Nederlander botste bij de start met Jules Bianchi en eindigde zijn race zo in de banden.
“Mijn start was an sich prima, maar ik werd in de mangel genomen door de beide Marussia’s en kon dus geen kant op, aangezien ze me afknepen”, verhaalt de Caterham-coureur.
“Ik raakte Bianchi daardoor en verloor mijn voorvleugel daarbij, waarna de auto rechtdoor de bandenmuur inschoot. Het was een flinke klap, maar ik heb er gelukkig niks aan overgehouden.”
“Teleurstellend is het natuurlijk wel, maar het was een typisch race-incident en dat soort dingen gebeuren soms nu eenmaal”, relativeert Van der Garde de botsing. “Het enige wat ik nu kan doen, is dit achter me laten en er naar streven over twee weken in India een beter weekend te hebben.”
Pic
Van der Garde’s teamgenoot Charles Pic kwam wel ongeschonden door de eerste bocht, maar moest daarna aan het eind van de eerste ronde toch naar de pits. Dit om de drive through penalty in te lossen die hij nog voor de race had gekregen voor een in de kwalificatie begane overtreding. Na die omweg zette Pic koers richting de voor hem rijdende Marussia van Max Chilton, die hij als volgt wist te pakken: “Ik hield een goed tempo aan tijdens mijn eerste twee stints, waarna ik na mijn tweede stop met elf seconden achterstand op Max de baan op kwam. Vanaf dat moment pushte ik zo hard als ik kon. Ik maakte een seconde per ronde goed en ging hem met nog vijf ronden te gaan voorbij.” “Bij het vallen van de vlag was ik dus achttiende, waarbij ik zelfs nog een voorsprong van twintig tellen op Max had opgebouwd door tot aan het eind voluit te gaan. Ik denk dat dit voor ons – met de straf in het achterhoofd – het maximale was, dus we mogen blij zijn.”
Van der Garde’s teamgenoot Charles Pic kwam wel ongeschonden door de eerste bocht, maar moest daarna aan het eind van de eerste ronde toch naar de pits. Dit om de drive through penalty in te lossen die hij nog voor de race had gekregen voor een in de kwalificatie begane overtreding. Na die omweg zette Pic koers richting de voor hem rijdende Marussia van Max Chilton, die hij als volgt wist te pakken: “Ik hield een goed tempo aan tijdens mijn eerste twee stints, waarna ik na mijn tweede stop met elf seconden achterstand op Max de baan op kwam. Vanaf dat moment pushte ik zo hard als ik kon. Ik maakte een seconde per ronde goed en ging hem met nog vijf ronden te gaan voorbij.” “Bij het vallen van de vlag was ik dus achttiende, waarbij ik zelfs nog een voorsprong van twintig tellen op Max had opgebouwd door tot aan het eind voluit te gaan. Ik denk dat dit voor ons – met de straf in het achterhoofd – het maximale was, dus we mogen blij zijn.”