Wie heeft (al dan niet door eigen schuld) de meeste brokken gemaakt in de eerste helft van het seizoen? En waar kwam de totale schadepost per coureur op uit? FORMULE 1 informeerde bij meerdere teams naar de kosten van het vervangen per onderdeel en kwam tot de volgende ranglijst. Ook lichten we de 5 meest opvallende klappers uit en berekenden we de schade na de regenrace in Duitsland.

Door Sjaak Willems en Laurens Stade

De uiteindelijke ranglijst is dus bij benadering, we hebben geprobeerd alle stukgereden onderdelen zo nauwkeurig mogelijk bij te houden. Maar in sommige gevallen is het natuurlijk niet 100 procent bekend wat er is vervangen. En let wel, de gehanteerde prijzen zijn de kosten van de reparatie/vervanging. De kosten van bijvoorbeeld het ontwerp- en ontwikkelproces van een voorvleugel (velen malen meer) laten we even buiten beschouwing. Belangrijkste conclusie: de twee grootste ‘brokkenpiloten’ ruilen komend weekend van stoeltje.

banner

(Klik op de foto voor de stukgereden onderdelen per coureur)

Duitsland was de duurste GP
De nu al legendarische regenrace op het circuit van Hockenheim was vanzelfsprekend de duurste dit seizoen tot nu toe. Sergio Perez, Charles Leclerc, Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas en Pierre Gasly beëindigden hun race met schade. Bij elkaar opgeteld ging er die middag voor ruim 2,5 miljoen euro aan onderdelen verloren.

5 meest opvallende klappers: Duur kusje van Lewis
Lewis Hamilton gaf de muur in Canada een kusje, meer was het niet maar het werd uiteindelijk wel een dure. De achterwielophanging begaf het, er waren nieuwe remschijven nodig maar belangrijker, uiteindelijk werd ook de versnellingsbak uit voorzorg vervangen. En aangezien die 480.000 euro per stuk kosten, hing er uiteindelijk een prijskaartje van zes ton aan dit kusje van Hamilton.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Een kusje met flinke gevolgen. Foto: Motorsport Images

KLIK HIER VOOR 3 GRATIS ARTIKELEN OVER DE KOSTEN VAN DE FORMULE 1

Putdeksel
George Russell was nog bezig om het circuit van Bakoe te verkennen toen zijn Williams zwaar beschadigd raakte door een opengeschoten putdeksel. Het kostte Williams sowieso een voorvleugel, een nieuwe monocoque en een nieuwe vloer. Over de uiteindelijke kosten werd nooit een uitspraak gedaan, mogelijk ook omdat dat de inzet werd van een verzekeringskwestie. We schatten de kostenpost op zeker 660.000 euro, dat is nog exclusief eventuele chassisreparaties.

(Tekst gaat verder onder de foto)

De putdeksel in Bakoe, het liep flink in de papieren. Foto: Motorsport Images

De duurste
Kevin Magnussen en Alexander Albon beleefden qua omvang vergelijkbare klappers. Magnussen maakte in Canada kennis met de Wall of Champions, Albon crashte hard in China. Het kostte Toro Rosso en Haas naar onze schatting 1,5 miljoen per crash. De aanvoerder van klassement, Pierre Gasly, begon het jaar heel slecht met twee crashes tijdens de wintertest in Barcelona. Die waren bij elkaar al goed voor 1,5 miljoen euro. Hoe ironisch is het overigens dat de nummer 1 en 2 van het schadeklassement komend weekend van stoeltje wisselen?

De duurste crash van het seizoen tot nu toe: Alexander Albon in China. Foto: Motorsport Images