Een jaar kan een wereld van verschil maken, zeker in de Formule 1. Begin 2019 was Sebastian Vettel nog vol vertrouwen over zijn toekomst met en bij Ferrari, zijn doel en droom om in de voetsporen van Michael Schumacher te volgen en kampioen te worden met de Scuderia. Een jaar later kondigt hij, nog voor de uitgestelde seizoensstart, zijn vertrek aan het eind van 2020 aan.
Door Ralf Bach en Daan de Geus
Maart, 2019. Vettel gaat uitgebreid zitten voor een open en eerlijk gesprek met de Duitse Formule 1-journalist Ralf Bach. Het nieuwe seizoen staat op het punt van beginnen, Vettel is hoopvol – en in een goed humeur als Bach hem beleefd als Herr Vettel aanspreekt – een Duits gebruik, alle atleten en zeker kampioenen zijn daar ‘meneer’ of ‘mevrouw’). “Herr Vettel? Dat hoeft niet, ik ben gewoon Sebastian.”
Het gesprek is ontspannen, het thema in zekere zin bekend terrein: Vettels toekomst bij Ferrari, waar hij dan nog de onbetwiste kopman is. Teamgenoot Charles Leclerc is immers de nieuwkomer. Zelfs Mattia Binotto is na vele jaren in technische functies ‘nieuw’, want hij heeft net het stokje als teambaas overgenomen van Maurizio Arrivabene. Als er één vaste waarde rondloopt bij Ferrari, is het Vettel.
2019 wordt Vettels vijfde jaar in Ferrari-rood. Het roept de vergelijking op met zijn grote voorbeeld Michael Schumacher, die in zíjn vijfde Ferrari-jaar zijn eerste titel voor de Scuderia pakte. Moet het voor Vettel dan ook nu gebeuren? “Ach, je telt die jaren niet echt zo uit toch?”, reageert hij. “Je vraagt je vooral af, waarom het zolang duurt”, zegt hij over het uitblijven van titelsucces bij Ferrari.
Het jeukt bij de altijd ambitieuze Vettel, maar hij heeft geduld. Hij weet dat Ferrari achter hem staat.
Podcast: Tarantella om Ferrari-zitje begonnen: Ricciardo? Sainz? Hülkenberg?
‘Er is iets gebroken bij Vettel’
Hoe anders is dat niet alleen een jaar later, maar zelfs medio 2019 al.
Leclerc grijpt na een voorzichtige start het initiatief in het teamduel met Vettel. Hij heeft de overhand in het kwalificatieduel en is de eerste Ferrari-coureur die in 2019 een race wint, in België. De nieuwe ster bevestigt daarna onder luid gejuich van tienduizenden tifosi zijn doorbraak met nog een zege, in Ferrari’s achtertuin Monza.
En Vettel? Zijn carrière is half 2019 aan afbraak onderhevig. Uitgerekend op Monza beleeft hij zijn dieptepunt: hij spint, krijgt straf voor onveilig terugkeren op de baan en wordt slechts dertiende.
Het is de zoveelste in een lange reeks fouten. Het is een viervoudig kampioen onwaardig. Het is, stellen sommigen, een Ferrari-coureur onwaardig. “Er is iets gebroken bij Vettel”, stelt de populaire Italiaanse krant Corriere dello Sport zelfs.
Vettel countert met een ijzersterke zege in Singapore (zijn misschien wel beste race voor Ferrari van de laatste jaren) maar de tweede seizoenshelft staat vooral bol van de frictie en teamorderperikelen tussen Vettel en Leclerc, die culmineert in een botsing in Brazilië. De situatie oogt steeds minder houdbaar, terwijl Leclerc zich steeds meer als nieuwe nummer één profileert.Lees ook: Officieel: Vettel en Ferrari na 2020 uit elkaar
(tekst loopt door onder de foto)