Marussia, dat 7 november vorig jaar failliet ging met een schuld van 40 miljoen euro, moest halverwege december al met lede ogen toezien hoe een deel van het bedrijfsbezit onder de hamer ging. Toch gaf de renstal de hoop op een terugkeer nog niet op, zodat Marussia bijvoorbeeld gewoon op de officiële inschrijflijst van de FIA verscheen.
Hoewel de situatie er met het oog op de veiling weinig florissant uit zag, lijkt de renstal mogelijk toch gered te kunnen worden. Hoewel het team al sinds oktober 2014 onder curatele staat, zijn eigenaren Graeme Lowdon en John Booth altijd blijven zoeken naar investeerders.
Veiling
Vooralsnog met geen resultaat. De recente onderhandelingen met een groep investeerders was echter dusdanig bemoedigend dat de curator de veiling van woensdag afgelast heeft. De curator, FRP Advisory LLP, liet dat via een korte verklaring weten: “Een geplande veiling van de resterende activa van het team is gestopt om besprekingen voort te zetten met een derde partij.”
Bij de veiling zouden onder meer de auto’s van 2014, de reserveonderdelen en de apparatuur van het team verkocht worden. Als de veiling doorgang had gevonden, was de kans op een terugkeer wel heel gering geweest.
Geïnteresseerde partij
Over wie de geïnteresseerde partij is, is geen informatie naar buiten gebracht. Wel is duidelijk dat de onderhandelingen snel afgerond moeten worden wil het team half maart aan de start verschijnen. Het is immers al te laat om nog te beginnen met de voorbereidingen voor een nieuwe auto. Daarnaast moet er ook nog toestemming verkregen worden van de FIA om met het seizoen met de oude auto te mogen starten. Wat het eveneens lastig maakt, is dat veel van het Marussia-personeel al elders werk gevonden heeft.